Wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak, podczas spotkania z uczestnikami Campus Polska Przyszłości, podkreślił potrzebę ograniczenia inwestycji w drogi i skoncentrowania się na rozbudowie infrastruktury kolejowej w Polsce. Zauważył, że w ostatnich dekadach w kraju powstało 5,3 tys. km autostrad i dróg ekspresowych oraz 12 tys. km innych dróg, podczas gdy w tym samym okresie wybudowano jedynie 50 km nowych torów kolejowych, z czego 38 km to linia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku.
Inwestycje w drogi trzeba hamować. Idziemy siłą inercji i już są pomysły, żeby dublować ekspresówki bez zważania na bardzo silne tendencje, które pojawiły się w ostatnich latach, które są związane z demografią. Zaczyna brakować kierowców, więc nie ma potrzeby budowy dróg wysokiej przepustowości – powiedział Piotr Malepszak.
Malepszak zwrócił uwagę na zmieniające się potrzeby transportowe, wynikające m.in. z tendencji demograficznych, takich jak malejąca liczba kierowców. Z tego powodu, jak podkreślił, nie ma potrzeby dalszej budowy dróg o wysokiej przepustowości. Zamiast tego należy inwestować w kolej, która może odciążyć istniejące linie i poprawić zarówno ruch towarowy, jak i dalekobieżny.
Wiceminister zauważył również, że Polska ma już sprawnie funkcjonującą sieć dróg, którą jedynie uzupełnia, natomiast rozwój kolei wymaga większych inwestycji. W planach jest m.in. budowa nowej linii kolejowej „Y”, której realizacja ma rozpocząć się do 2027 roku, choć jej zakończenie przewiduje się dopiero na 2035 rok. Malepszak dodał, że do końca obecnej kadencji Sejmu nie przewiduje się zakończenia budowy nowych odcinków torów, jednak prace mają ruszyć w wyznaczonych terminach.
Mamy sprawną sieć dróg i ją uzupełniamy, ale chcemy odważnie postawić na kolej w wymiarze szybkim oraz takim, żeby uwolnić przepustowość linii istniejących, żeby jeździło więcej towarów i był sprawny ruch dalekobieżny – dodał wiceminister infrastruktury.
W ramach długoterminowych planów rozwoju infrastruktury kolejowej, Malepszak wskazał również na potrzebę budowy Centralnej Magistrali Kolejowej – Północ, która w połączeniu z linią „Y” oraz innymi łącznikami, stanowiłaby sieć liczącą około 1 tys. km nowych torów, jako element wydajnego systemu transportu kolejowego w Polsce.
Wiceminister poinformował także, że coraz więcej prywatnych firm wyraża zainteresowanie wejściem na polski rynek kolejowy. Wśród nich są takie podmioty jak RegioJet, Leo Express czy Flix, które chcą operować na najbardziej dochodowych trasach, m.in. na linii Warszawa-Poznań-Berlin.