Nowy Zarząd PKP Intercity wybrany w kwietniu realizuje działania mające na celu zwiększenie podaży miejsc i przygotowanie spółki do liberalizacji przewozów kolejowych. W piątek spółka podpisała umowę na zakup 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych z firmą Newag S.A.
Po zakończonej konferencji Prezes PKP Intercity, Janusz Malinowski poinformował m.in. o dostępności Dartów, planach wprowadzenia cyklicznych rozkładów jazdy i uruchomieniu w okresie wakacyjnym podwójnych składów.
Darty
PKP Intercity mają w swoim parku taborowym 20 składów Dart, dostarczonych w latach 2015-2016, obecnie dwa składy czekają na naprawy powypadkowe. Na piątkowej konferencji prasowej, Prezes Zarządu PKP Intercity poinformował, że przewoźnik ma dostępnych 18 z 20 Dartów, co się w historii spółki nie zdarzało. Podziękował również kierownictwu firmy PESA za podniesienie niezawodności składów Dart.
Muszę pochwalić wszystkich producentów, zarówno Alstom, jak i bydgoską Pesę. W tej chwili mamy 18 jednostek ED161 „Dart” dostępnych z 20, co się w historii nie zdarzało – dodał Janusz Malinowski.
Cykliczny rozkład jazdy
Nowy rozkład jazdy będzie miał na celu lepsze dopasowanie do potrzeb pasażerów, co ma zostać osiągnięte dzięki konsultacjom z innymi przewoźnikami oraz samorządami. Wprowadzenie połączeń cyklicznych oznacza, że będą one realizowane w regularnych odstępach czasowych, co ułatwi planowanie podróży pomiędzy dużymi miastami.
Przykładowo w nowym rozkładzie jazdy cykliczne połączenia pomiędzy Warszawą a Łodzią w godzinach 14:00-18:00 będą realizowane co 30 minut o stałych godzinach – powiedział Janusz Malinowski.
Podwójne składy
W sezonie wakacyjnym PKP Intercity będzie uruchamiać każdego dnia średnio 454 pociągi. To o 31 więcej niż w analogicznym okresie w roku ubiegłym. W związku z okresem wakacji wybrane pociągi będą kursowały w podwójnym zestawieniu. Zwłaszcza w okresach wzmożonego ruchu pasażerskiego, m.in. na Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej – Euro 2024, letnie festiwale czy długi sierpniowy weekend.
Pociąg blisko 400m, 800 miejsc – podwójne Pendolino, teraz w drodze do Krakowa. pic.twitter.com/x8dqEjNdW1
— Janusz Malinowski (@J_Malinowski) July 5, 2024
Rezerwacja miejsc i dodatkowe opłaty
Od 9 czerwca w części pociągów PKP Intercity zniesiono obowiązek rezerwacji miejsc. W pociągach TLK, IC, EIC oraz Intercity zestawionych ze składów Flirt, ED-74 i spalinowych zespołów trakcyjnych, rezerwacja miejsc stała się fakultatywna. W pociągach typu Dart oraz Pendolino nadal obowiązuje rezerwacja miejsc. Zniesienie obowiązku rezerwacji ma wyeliminować problem fikcyjnych rezerwacji, które blokowały miejsca innym podróżnym. Często zdarzało się, że rezerwacje były dokonywane, ale miejsca pozostawały puste.
W związku z nowymi zasadami, wprowadzono dodatkową opłatę za rezerwację miejsc przy zakupie niektórych biletów. Dotyczy to biletów okresowych, tj. “multiprzejazd” i “multiprzejazd max”. Jeśli posiadacz biletu okresowego chce mieć gwarancję miejsca siedzącego, będzie musiał zapłacić za rezerwację. Opłata ta wynosi 3 złote za miejsce w pociągach TLK, IC i EIC.