Maersk ogłosił w poniedziałek, że nie będzie już starał się o przejęcia DB Schenker. Decyzja ta jest następstwem szczegółowego badania przedsiębiorstwa, które pokazało wyzwania związane z integracją przedsiębiorstw. DB Schenker został wystawiony na sprzedaż w zeszłym roku.
Nasze badanie potwierdziło, że DB Schenker jest interesującą firmą … Jednak dogłębna analiza zidentyfikowała również obszary wyzwań z perspektywy integracji. Doszliśmy do wniosku, że przejęcie DB Schenker nie byłoby właściwym posunięciem dla naszej firmy w tym momencie – powiedział Vincent Clerc, dyrektor generalny Maersk.
Deutsche Bahn rozpoczęło proces sprzedaży DB Schenker. Zainteresowanie wyraziło kilka dużych firm logistycznych. Deutsche Bahn wybrał Maersk, duńskie DSV, saudyjskie Bahri i konsorcjum CVC, ADIA i GIC do ostatniej rundy sprzedaży. Niektóre oferty opiewały na ponad 15 miliardów euro. Inne mieściły się w przedziale 13-14 mld euro.
Po ogłoszeniu przez Maersk, jego akcje wzrosły o 6%, podczas gdy akcje duńskiego spedytora DSV wzrosły o 5%. Wycofanie się ilustruje złożoność integracji logistyki na dużą skalę i ostrożne podejście Maersk do strategicznych przejęć.
DB Schenker jest czwartym co do wielkości operatorem logistycznym na świecie. Jeśli nabywcą tej spółki będzie DSV, które na liście największych firm logistycznych zajmuje obecnie 3. miejsce, to połączony podmiot stanie się największym operatorem logistycznym na świecie. Z kolei możliwość przejęcia niemieckiej firmy, która ma kluczowe znaczenie dla łańcuchów logistycznych w Europie przez spółkę z Arabii Saudyjskiej budzi obawy niektórych środowisk politycznych w Brukseli.
Koleje Niemieckie przygotowywały się do sprzedaży DB Schenker od kilku lat. Wysokość oferty ma być głównym kryterium wyboru inwestora, ale rząd w Berlinie chce także aby siedziba DB Schenker pozostała w Niemczech.