Kolej na świecie Tabor Wiadomości

Lokomotywy Vectron zgodne z systemem ETCS Baseline 3.4.0

Lokomotywy Vectron zgodne z systemem ETCS Baseline 3.4.0 Fot. Siemens Mobility

Federalny Urząd Nadzoru Kolejowego w Niemczech (EBA) wydał zezwolenie na włączenie do eksploatacji na terenie Niemiec lokomotyw Vectron wyposażonych w europejski system sterowania pociągiem (ETCS) Baseline 3.4.0. Została już uzyskana zgoda na użytkowanie pojazdu na terenie Szwecji. Wkrótce wydane zostaną zezwolenia w innych krajach.

 

 

 

Certyfikat zgodności z systemem ETCS Baseline 3.4.0 jest kolejnym kamieniem milowym dla naszej firmy. Siemens Mobility to pionier, jeżeli chodzi o wdrażanie wersji tego systemu w kolejnictwie. Poprzez proces cyfryzacji jesteśmy w stanie dostarczyć naszym klientom inteligentne pociągi i infrastrukturę oraz zagwarantować lepszą dostępność – powiedziała Sabrina Soussan, szefowa Siemens Mobility.

System ETCS zapewnia ujednolicenie komunikacji pokładowych systemów kontroli ruchu pociągów, zastępując lokalne systemy i tworząc podstawy interoperacyjności między pociągami a infrastrukturą przytorową. ETCS stał się w ostatnim czasie globalnym standardem w przemyśle kolejowym.

System ETCS na poziomie 2 pozwala na nieustanną komunikację między lokomotywą i drogą kolejową. Dzięki temu systemowi maszynista otrzymuje komunikaty dotyczące jazdy, takie jak dozwolona prędkość, prędkość zalecana oraz dystans bezpośrednio na wyświetlaczu, a nie jak wcześniej – pośrednio poprzez sygnalizację przytorową. Wszelkie dane wymagane do prowadzenia ruchu są przesyłane do lokomotywy z radiowego blokowego centrum sterowania ruchem kolejowym (RBC), z wykorzystaniem systemu kolejowej cyfrowej łączności radiowej GSM-R. Prędkość pociągu, jego położenie oraz kierunek jazdy są rejestrowane przez komputer pokładowy lokomotywy, a dane – nieustannie przesyłane do centrum sterowania.

W porównaniu do systemu ETSC Baseline 2, który jest obecnie używany w większości krajów, ETCS Baseline 3 ma wiele nowych funkcji, w tym zoptymalizowany uniwersalny model krzywej hamowania. To pozwoli na uproszczenie wprowadzenie pokładowych urządzeń ETCS w całej Europie.

Do dziś Siemens Mobility sprzedał blisko 1000 lokomotyw Vectron łącznie czterdziestu ośmiu klientom. Lokomotywy pokonały już ponad 260 milionów kilometrów w pracy pociągowej i zostały dopuszczone do eksploatacji w Austrii, Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Finlandii, Niemczech, na Węgrzech, we Włoszech, Holandii, Norwegii, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii, Szwecji, Szwajcarii oraz Turcji.

W Polsce z lokomotyw Vectron korzystają PKP CARGO, DB Cargo Polska, PKP Intercity (wynajęta z MRCE), Industrial Division i Lotos Kolej. Dodatkowo lokomotywa Vectron MS została zakupiona w grudniu 2019 przez Laude Smart Intermodal S.A. a PKP Intercity S.A będzie wprowadzi do obsługi pociągów drugą lokomotywę (wydzierżawioną przez CD od ELL). Łącznie w rękach polskich przewoźników i operatorów kolejowych znajduje się 50 takich lokomotyw.