Łódzka Kolej Aglomeracyjna chce wydłużyć 10 swoich dwuczłonowych pociągów FLIRT3 o trzeci, środkowy człon.
To innowacyjny projekt w skali całej Polski. Pojazdy zostaną wydłużone o nie mniej niż 16 metrów. I mają być w pełni kompatybilne z obecnie eksploatowanymi pojazdami, umożliwiając łączenie ich w trakcję wielokrotną do trzech pojazdów. Kontrakt ma kosztować prawie 52,5 mln zł netto.
Przewoźnik w ten sposób odpowiada na potrzeby pasażerów, gdyż pociągami jeździ coraz więcej osób i robi się nich za ciasno. Rozbudowa pojazdów pozwoli na zwiększenie miejsc dla podróżnych. W dodatkowym członie znajdzie się nie mniej niż 66 miejsc siedzących, w tym 64 siedzące miejsca stałe. – Obserwujemy znaczny wzrost liczby pasażerów w pociągach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Statystyki pokazują, że kolej w województwie łódzkim zyskuje na znaczeniu. Aby zapewnić mieszkańcom odpowiedni komfort podróży ŁKA potrzebuje bardziej pojemnego taboru. Rozbudowa pojazdów zwiększy pojemność pociągów ze 120 do 180 miejsc. Dłuższe składy będą mogły być kierowane na najbardziej oblegane trasy – wyjaśnił Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego.
I przypomniał, że Łódzka Kolej Aglomeracyjna w okresie od stycznia do sierpnia przewiozła ponad 2,4 mln pasażerów, a tymczasem w całym 2016 roku pociągi ŁKA przewiozły 2 mln 518 tys. pasażerów. – Rozbudowa pojazdów zapewni pasażerom większy komfort podróży. Spółka będzie mogła bardziej efektywnie dysponować taborem. Rozbudowane pociągi będą uruchamiane w godzinach szczytu oraz na najbardziej obłożonych liniach. W wielu przypadkach nie będzie już konieczności łączenia pojazdów w podwójną trakcję, a „uwolniony” tabor będzie mógł zostać wykorzystany do obsługi dodatkowych połączeń – zapewniał Janusz Malinowski, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Zamówienie zlecone zostało w trybie zamówienia „z wolnej ręki”. Do negocjacji zaproszono firmę Stadler Polska, producenta aktualnie eksploatowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu L-4268 serii FLIRT3. Zamówienie uwzględnia również utrzymanie pojazdów.
Pierwszy pojazd zostanie wyprodukowany zostanie do końca września 2018 roku. Rozbudowa wszystkich ma się zakończyć do 31 stycznia 2020 roku.