Strona główna » Wiadomości » Litewskie postępy na Rail Baltica

Litewskie postępy na Rail Baltica

Redakcja
Fot. LTG Group

LTG Infra, litewski zarządca sieci kolejowej, ogłosił przetargi na dwa kolejne odcinki magistrali kolejowej Rail Baltica.

 

Litwini zbudują odcinek Kowno– Šveicarija (Szwajcaria) o długości prawie 19 km. W ten sposób Kowno uzyska połączenie z linią Rail Baltica, która jest już w budowie: Šveicarija – Žeimiai – Šėta – Ramygala. Ten fragment przyszłej magistrali liczy ponad 46 km.

Odcinek kowieński ze względu na złożoność zadania jest podzielony na dwie części: 10,4 i 8,5 km. W Kownie LTG Infra planuje węzeł Rail Baltica Kaunas, z którego będzie również odgałęzienie do Wilna. W ten sposób Kowno będzie jednym z najważniejszych węzłów całej Rail Baltica. Władze Litwy wskazują, że taka lokalizacja przyniesie miastu wiele korzyści społecznych i gospodarczych. Na razie LTG Infra musi wyłonić wykonawców szlaku z Kowna do Šveicariji.

Sprawny wykonawca może wykonać wszystkie prace budowlane lub dwóch wykonawców może wygrać przetargi. Wybrana strategia zwiększa konkurencyjność i zmniejsza ryzyko przy realizacji projektu. Stale konsultujemy się z uczestnikami rynku, monitorujemy ich możliwości i sporządzamy plan zamówień publicznych, aby podpisane później umowy były realizowane tak skutecznie, jak to możliwe – powiedział Vytis Žalimas, szef LTG Infra.

Ekipy robotników pojawią się na placu budowy w drugiej połowie tego roku. To nie koniec planów przetargowych na Rail Baltica. Jeszcze w tym roku LTG Infra planuje otwarcie postępowania na budowę linii z Ramygali do Berčiūnai koło Poniewieża (24,5 km). Oraz przetargu na odcinek z Berčiūnai do Joniškėlis (12,4 km). W sumie do końca roku na Litwie prace na Rail Baltica – na różnym etapie zaawansowania – obejmą odcinki o długości 114 km. Od 2105 roku gotowy jest 100-kilometrowy odcinek magistrali od granicy z Polska do Kowna. Całkowita długość Rail Baltica na Litwie wyniesie 392 km (razem z odgałęzieniem do Wilna).

 

Podobne artykuły