LTG Infra, litewski zarządca sieci kolejowej, ogłosił przetargi na dwa kolejne odcinki magistrali kolejowej Rail Baltica.
Litwini zbudują odcinek Kowno– Šveicarija (Szwajcaria) o długości prawie 19 km. W ten sposób Kowno uzyska połączenie z linią Rail Baltica, która jest już w budowie: Šveicarija – Žeimiai – Šėta – Ramygala. Ten fragment przyszłej magistrali liczy ponad 46 km.
Odcinek kowieński ze względu na złożoność zadania jest podzielony na dwie części: 10,4 i 8,5 km. W Kownie LTG Infra planuje węzeł Rail Baltica Kaunas, z którego będzie również odgałęzienie do Wilna. W ten sposób Kowno będzie jednym z najważniejszych węzłów całej Rail Baltica. Władze Litwy wskazują, że taka lokalizacja przyniesie miastu wiele korzyści społecznych i gospodarczych. Na razie LTG Infra musi wyłonić wykonawców szlaku z Kowna do Šveicariji.
Sprawny wykonawca może wykonać wszystkie prace budowlane lub dwóch wykonawców może wygrać przetargi. Wybrana strategia zwiększa konkurencyjność i zmniejsza ryzyko przy realizacji projektu. Stale konsultujemy się z uczestnikami rynku, monitorujemy ich możliwości i sporządzamy plan zamówień publicznych, aby podpisane później umowy były realizowane tak skutecznie, jak to możliwe – powiedział Vytis Žalimas, szef LTG Infra.
Ekipy robotników pojawią się na placu budowy w drugiej połowie tego roku. To nie koniec planów przetargowych na Rail Baltica. Jeszcze w tym roku LTG Infra planuje otwarcie postępowania na budowę linii z Ramygali do Berčiūnai koło Poniewieża (24,5 km). Oraz przetargu na odcinek z Berčiūnai do Joniškėlis (12,4 km). W sumie do końca roku na Litwie prace na Rail Baltica – na różnym etapie zaawansowania – obejmą odcinki o długości 114 km. Od 2105 roku gotowy jest 100-kilometrowy odcinek magistrali od granicy z Polska do Kowna. Całkowita długość Rail Baltica na Litwie wyniesie 392 km (razem z odgałęzieniem do Wilna).