Strona główna » Wiadomości » Linia kolejowa Warszawa – Łodź w ramach CPK zostanie oddana w 2030. Początkowo będzie torem testowym dla KDP

Linia kolejowa Warszawa – Łodź w ramach CPK zostanie oddana w 2030. Początkowo będzie torem testowym dla KDP

Redakcja
Mat. CPK

Linia Kolei Dużych Prędkości pomiędzy Warszawą a Łodzią przez CPK ma być gotowa w 2030 r. Przed uruchomieniem regularnych przewozów kolejowych, będzie pełniła rolę toru testowego dla taboru dużych prędkości.

Podczas środowego posiedzenia Komisji Infrastruktury poświęconego CPK, Zarząd Spółki zaprezentował stan zaawansowania prac oraz plany związane z realizacją komponentu kolejowego CPK. Całkowity budżet CPK przewiduje, że ponad 2/3 kosztów i prac związane będzie z inwestycjami w infrastrukturę kolejową, które wyniosą 76,8 mld zł. Z kolei projekty lotniskowe pochłoną 42,7 mld zł, a 2,5 mld zł zostanie przeznaczone na budowę i modernizację dróg.

Budowa Kolei Dużych Prędkości rozpocznie się 2025 roku

Linia Warszawa-Łódź będzie pierwszą linią realizowaną w ramach komponentu kolejowego związanego z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego. W 2022 roku nastąpił wybór wariantu inwestorskiego, a pod koniec 2023 roku wydano decyzje środowiskowe. W 2024 r. wydano zarządzenie dot. planu rezerwacji terenu oraz rozpoczęto program dobrowolnych nabyć. Obecnie ta linia jest w zaawansowanej fazie projektu budowlanego i planuje się oddanie jej do użytku w 2030 r., czyli dwa lata przed oddaniem Centralnego Portu Komunikacyjnego. W ciągu dwóch lat do oddania lotniska będzie używana m.in. jako tor testowy dla pociągów dużych prędkości.

Nie mamy w Polsce jak i w całej Europie Środkowo-Wschodniej doświadczeń z budową Kolei Dużych Prędkości. Chcemy uniknąć błędów, dobrze odebrać tę linię, certyfikować i przetestować zanim uruchomimy na niej przewozy kolejowe. Dodatkowo przed uruchomieniem regularnych przewozów kolejowych będzie ona stanowiła również tor testowy dla taboru dużych prędkości. – mówił Piotr Rachwalski, Członek Zarządu CPK podczas posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury.

Koleje Dużych Prędkości dla CPK na 350 km/h

Elementem umożliwiającym wykorzystanie linii Warszawa-Łódź przez CPK będzie tunel w Łodzi. Pozwoli on skomunikować linię KDP z linią nr 14 w kierunku Sieradza. To część największego przetargu budowlanego w historii CPK. W skład inwestycji wchodzi także budowa węzła kolejowego CPK oraz bocznicy kolejowej. Cała linia jest przygotowywana do prędkości 350 km/h. Szacowany czas przejazdu pociągu z Warszawy Centralnej do CPK to 20 min, a do Łodzi – ok. 40 min.

P. Rachwalski: „Pracujemy nad stworzeniem poolu taborowego”

Członek Zarządu CPK potwierdził podczas posiedzenia sejmowej komisji, że spółka wciąż pracuje nad stworzeniem poolu taborowego.

Oczywiście nie będziemy przewoźnikiem, ale stworzymy infrastrukturę i zapewnimy tabor. – mówił Piotr Rachwalski.

Zwrócił uwagę, że początkowe inwestycje w tabor mogą być wyzwaniem, ponieważ produkcja nowoczesnego taboru trwa co najmniej 4 lata. Spółka chce uniknąć takiej sytuacji, że nie w pełni wykorzysta inwestycję, bo rynek nie byłby gotowy na dostawę pociągów KDP w 2032 r.

Rachwalski dodał, że spółka współpracuje z przewoźnikami oraz potencjalnymi producentami taboru KDP, aby pojazdy były gotowe do użycia na 2032 rok. Spółka planuje dysponować pociągami w różnych wariantach – zarówno regioekspresy do 200 km/h, średnioprędkościowe (250 km/h) oraz te najszybsze na ponad 300 km/h. Wszystkie pojazdy mają być dwusystemowe, zdolne do poruszania się po wszystkich liniach zelektryfikowanych na terenie Polski.

 

 

Podobne artykuły