Ekonomia i rynek Przewozy towarowe Wiadomości

Lepsze wyniki PKP Cargo w lutym

Lepsze wyniki PKP Cargo w lutym Fot. PKP Cargo

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego pociągi PKP Cargo przewiozły w lutym o 4,7% więcej ładunków. I wykonała pracę przewozową o 1,4% większą niż w lutym 2016 roku.

GUS podał, że w lutym PKP Cargo przewiozły 7,61 mln ton towarów, a wykonana praca przewozowa wyniosła 2 mld tkm. Przewozy Grupy PKP Cargo w ujęciu masy po dwóch miesiącach 2017 roku były o 6,2% większe, a praca przewozowa o 6,1% większa niż po analogicznym okresie 2016 roku.

Udziały przewoźnika w całym rynku wyniosły w lutym 52,61% pod względem pracy przewozowej i 44,63%  pod względem masy towarowej. W porównaniu do 2016 roku pociągi PKP Cargo przewiozły więcej m.in. węgla kamiennego, kontenerów, kamienia, towarów z grupy „pozostałe ładunki“, ropy i nawozów. Wzrost ładunków węgla to, jak tłumaczy spółka, to efekt pozyskania od konkurenta transportów do jednej z większych elektrowni na północy kraju oraz w eksporcie na Słowację, a także rozpoczęcie w grudniu 2016 roku realizacji przewozów węgla w eksporcie do Czech oraz na Ukrainę.

Natomiast wzrost przewozów kontenerów to efekt m.in. większych transportów do i z portów morskich oraz w tranzycie w kierunku wschód-zachód (zwłaszcza na kierunku chińskim), a także zwiększone przewozy zbóż w kontenerach oraz samochodów.

Z kolei na większe przewozy kamienia wpłynęło zwiększone zapotrzebowanie na kruszywa do betoniarni i wytwórni mas bitumicznych oraz realizacja dostaw na potrzeby budowy kilku odcinków dróg. Natomiast większe przewozy w grupie „pozostałe ładunki“ to efekt realizacji kontraktów na transport sprzętu armii amerykańskiej w ramach przemieszczania do Europy wojsk NATO. PKP Cargo realizowały też kontrakty na przewóz samochodów na południe Europy.

Na wzrost przewozów ropy miał wpływ zwiększony import drogą morską oraz import lądowy ze Wschodu do terminali i baz paliw. Zaś za większe przewozy nawozów odpowiada import przez porty w związku z uruchomieniem linii technologicznej (produkcja soli potasowej) oraz w eksporcie przez porty (odzyskanie od konkurencyjnego przewoźnika zleceń od dużego producenta nawozów w kraju).

Natomiast w lutym br., w porównaniu do stycznia, wzrosły przewozy kamienia i cementu, drewna, nawozów sztucznych. Mniejsze były zaś m.in. przewozy węgla kamiennego (w związku z redukcją zapasów węgla kamiennego przez elektrownie i elektrociepłownie).