Kolej jest dla ludzi Wiadomości

Lepsze dworce dla pasażerów

Lepsze dworce dla pasażerów fot. PKP PLK

Remonty istniejących dworców, budowa nowych obiektów kompaktowych – to podstawowe założenia programu dworcowego PKP. Część budynków kolejowych zostanie przekazana samorządom.

Krzysztof Mamiński, nowy prezes PKP S.A., zamierza udoskonalić program dworcowy opracowany przez poprzedników, ale jego głównym celem pozostaje poprawa jakości obsługi pasażerów. Kolej ma ponad 400 takich obiektów i część trzeba remontować. Najtrudniejsze zadanie czeka kolejarzy w przypadku dworców zabytkowych, bo ich odnowienie jest najdroższe.

Natomiast w wielu miejscach będą budowane dworce kompaktowe, podobne do tych, jakie PKP postawiły w Nasielsku i Mławie. Prezes Mamiński mówi, że będą one miały podobny standard: poczekalnię, punkt informacyjny, miejsce sprzedaży biletów, kiosk. Zastosowane są w nich energooszczędne rozwiązania, co przyczynia się do obniżenia kosztów ich utrzymania. Co więcej, koszty ich budowy mogłyby być jeszcze niższe, gdyby – jak zakłada Mamiński – udało się opracować jeden projekt takiego budynku, który z ewentualnymi drobnymi lokalnymi modyfikacjami, byłby realizowany w dowolnym miejscu w Polsce.

Szef PKP liczy też na współpracę z gminami przy realizacji programu dworcowego. – Część dworców będziemy przekazywać samorządom lokalnym do użytkowania. Będziemy współpracować z samorządami w zakresie infrastruktury przydworcowej – podkreśla Krzysztof Mamiński. Taka infrastruktura to przede wszystkim parking, czy też miejsce przesiadkowe, aby zintegrować wszystkich przewoźników, nie tylko kolejowych.

Otwarta pozostaje kwestia finansowania utrzymania dworców. Ten obowiązek spoczywa na PKP, ale część pokrywają inne spółki kolejowe, jeśli korzystają z części wspólnych. Dodatkowe wpływy zapewnia też wynajmowanie wolnych powierzchni pod kioski, sklepy, bary, kwiaciarnie itp. komercyjne instytucje. Na dużych dwor4cach takie dochody mogą być dość znaczne. Potencjał ma choćby nowy dworzec Łódź Fabryczna, gdzie dopiero rozpoczęło się zapełnianie powierzchni komercyjnych.

Natomiast PKP nie przygotuje projektu wprowadzenia opłaty dworcowej, choć taki pomysł od czasu jest podnoszony m.in. przez niektórych ekspertów. Tylko, że takie rozwiązanie budzi też wiele pytań i wątpliwości. – Opłata dworcowa z punktu widzenia PKP to dobre rozwiązanie – przyznaje Krzysztof Mamiński. I od razu zastrzega: – Zawsze jest pytanie, kto miałby wnosić opłatę dworcową: czy klient, czy przewoźnik, czy budżet.