Strona główna » Wiadomości » Lepsza punktualność kolei

Lepsza punktualność kolei

Redakcja
Fot. Warszawska Kolej Dojazdowa

W I kwartale tego roku wskaźnik punktualności pociągów pasażerskich wyniósł 92,85%. Jest to nieznaczna poprawa względem 2024 r. Natomiast aż o prawie 2 punkty procentowe wzrosła rok do roku punktualność pociągów towarowych, która wyniosła 54,7%.

 

Od stycznia do marca 2025 r. na polskie tory wyjechało ponad 539,9 tys. pociągów pasażerskich. W analogicznym okresie 2024 r. było ich blisko 498 tys. Tak więc liczba pociągów wzrosła o 41,9 tys., czyli o 8,4%.

Spośród 539,9 tys. pociągów blisko 501,3 tys. przybyło punktualnie lub z opóźnieniem nieprzekraczającym 5 minut. To oznacza wynik punktualności na poziomie 92,85%. W analogicznym okresie zeszłego roku było to 92,57%. Liczba pociągów odwołanych w I kwartale 2025 r. spadła o 44% w porównaniu do I kwartału 2024 r.

Spośród przewoźników pasażerskich najwyższy wskaźnik punktualności osiągnęła WKD – 99,3%. Pociągi dalekobieżne obsługiwane przez PKP Intercity miały punktualność na poziomie 78,9%. Oznacza to poprawę w porównaniu do I kwartału 2024 r., kiedy wynik punktualności tego przewoźnika osiągnął poziom 78,5%. PKP Intercity było jedynym przewoźnikiem, którego kwartalny wynik punktualności nie przekroczył 80%.

Przewozy towarowe: stabilna punktualność

W segmencie przewozów towarowych w I kwartale 2025 r. uruchomiono 92,3 tys. pociągów. Spośród nich 50,5 tys. przybyło punktualnie, co daje wskaźnik punktualności na poziomie 54,7%. Oznacza to poprawę punktualności o ponad 1,9 punktu procentowego. Średni czas opóźnień pociągów towarowych w transporcie krajowym to 577 minut, a w przypadku przewozów międzynarodowych 402 minuty.

Punktualność ma bezpośrednie przełożenie na zaufanie pasażerów i klientów do kolei. Cieszy to, że wyniki za I kwartał 2025 r. pokazują nie tylko stabilizację, a poprawę wskaźnika punktualności. Jednocześnie widać, że w dalszym ciągu należy pracować nad usunięciem przyczyn opóźnień. Wiele działań można podejmować w ramach systemu kolejowego, ponieważ największe opóźnienia pociągów pasażerskich generowały awarie taboru. Zakup nowych składów i odpowiednie serwisowanie z pewnością zmniejszą udział przyczyn związanych z taborem” – komentuje dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Główne przyczyny opóźnień pociągów pasażerskich to naprawa lub wymiana na skutek awarii (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw). Ponadto opóźnienia powodowały samobójstwa i wypadki z udziałem ludzi oraz warunki atmosferyczne powodujące oblodzenia. Składy pasażerskie musiały też wydłużać czas przejazdu np. z powodu niewłaściwej organizacji prac budowlanych na torach oraz z racji awarii urządzeń zasilających trakcję elektryczną. One powodowały spadki, zaniki lub braki napięcia w sieci trakcyjnej.

Podobne artykuły