Dzisiaj rozpoczyna się modernizacja linii kolejowej nr 139 na odcinku Rajcza – Zwardoń. Przebudowa tej trasy spowoduje, że sprawniejszy i wygodniejszy będzie dojazd pociągiem w Beskid Żywiecki. Wartość robót przekracza 100 mln zł.
Rajcza Zwardoń to część jednotorowej linii kolejowej Wilkowice Bystra – Zwardoń. W pierwszym etapie ruszą prace przygotowawcze, czyli demontaż urządzeń przy torach, sterowania ruchem kolejowym i sieci trakcyjnej. A zasadnicze roboty są wyznaczone na połowę kwietnia, które w pierwszej kolejności obejmą odcinek Rajcza – Zwardoń.
Ekipy budowlane wymienią wtedy tor. Zajmie się tym specjalna maszyna PUN, czyli pociąg do potokowej wymiany nawierzchni kolejowej. Po zdjęciu starego toru, w jego miejsce ułoży nowe szyny i podkłady. Łącznie PUN wymieni nawierzchnię na 37-kilometrach linii kolejowej między Wilkowicami Bystrą a Zwardoniem. Nowy bezstykowy tor zmniejszy negatywne oddziaływanie linii kolejowej na otoczenie.
Ponadto kolejarze zamontują odwodnienie toru i 14 nowych rozjazdów. Prace obejmą też wymianę nawierzchni na 45 przejazdach kolejowo-drogowych między Wilkowicami Bystrą a Zwardoniem. To na pewno wpłynie na usprawnienie przejazdu samochodów przez tory i zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym.
Linia kolejowa 139 łącząca Bielsko-Białą ze Zwardoniem to kluczowa trasa dla naszego regionu. Ruszamy z wielką modernizacją tej linii. Ponad 100 mln zł w tym roku zostanie przeznaczonych na wymianę torów, montaż nowych rozjazdów, odwodnienie torów i wymianę nawierzchni na odcinku pomiędzy Wilkowicami Bystrą a Zwardoniem. Dzięki temu, pociągi przyspieszą nawet do 120 km/h na tym odcinku, co pozwoli na skrócenie czasu przejazdu w Beskidzie Żywieckim i poprawę komfortu przejazdu dla mieszkańców i turystów – mówi Przemysław Koperski, wiceminister infrastruktury.
Także dla PKP PLK inwestycja ma znaczenie w kontekście poprawy komunikacji na trasie ku granicy ze Słowacją.
Kompleksową przebudowę linii kolejowej od Czechowic-Dziedzic do granicy ze Słowacją w Zwardoniu poprzedzi realizacja koniecznych prac, dzięki którym usprawnimy dojazd pociągiem od Wilkowic do Żywca i Zwardonia oraz skrócimy czas przejazdu koleją w Beskidy – dodaje Marcin Mochocki, członek Zarządu Polskich Linii Kolejowych S.A.
Roboty przyniosą korzyści
Efektem prac będzie większy komfort jazdy pociągiem, sprawność i bezpieczeństwo w ruchu kolejowym. Pociągi przyspieszą, z 50 do 70 km/h oraz z 70 do 120 km/h, co pozwoli na skrócenie czasu przejazdu w Beskid Żywiecki nawet o kilkanaście minut. W warunkach górskich jest to znaczącą poprawa pracy eksploatacyjnej. Po torach będą mogły kursować cięższe składy.
Inwestycja prowadzona jest etapowo. Pierwszy etap prac między Rajczą a Zwardoniem spowoduje zmiany w komunikacji. Pociągi na tym odcinku zastąpiły autobusy. Wraz z postępem prac, w kolejnych etapach, zastępcza komunikacja autobusowa będzie rozszerzana o kolejne odcinki aż do Wilkowic Bystrej.
Inwestycja Polskich Linii Kolejowych S.A. ma wartość ponad 100 mln zł netto ze środków budżetowych. Wszystkie roboty zasadnicze zakończą się w IV kwartale 2025 r.
W ubiegłym roku kolejarze zrealizowali prace utrzymaniowe na odcinku linii Węgierska Górka – Zwardoń. Dzięki przebudowie 65 obiektów inżynieryjnych: mostów, wiaduktów, przepustów zwiększyło się bezpieczeństwo i komfort w ruchu kolejowym. Od 2022 r. podróżni na stacji Zwardoń wsiadają do pociągów z nowych peronów dostosowanych do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zamontowano ławki i wiaty oraz oświetlenie ledowe. Na zwiększenie dostępności stacji PKP PLK wydały 7 mln zł ze środków budżetowych.