Do skansenu kolejowego w Jarocinie (Wielkopolska) trafił wagon typu 211K. Kiedyś służył w PKP do przewozu przesyłek kurierskich.
Jest to jeden z dwóch wagonów tego typu jakie posiada Towarzystwo Kolei Wielkopolskich, które prowadzi Muzeum Parowozownię Jarocin. Pojazd był dostosowany do przewozu przesyłek ekspresowych, a kolejarze włączali go do składów pociągów pasażerskich.
Historia wagonów serii 211K, w tym i egzemplarza, który stoi teraz w Jarocinie, jest bardzo ciekawa. Otóż te jednostki przerabiano z wagonów lodowni typu 202L, które produkowano w latach 1961-1977 w ZNTK w Ostrowie Wielkopolskim. W tamtym okresie Polska eksportowała koleją duże ilości surowego mięsa do różnych państw europejskich (pierwsze transporty wysłaliśmy do ówczesnej Jugosławii). Stąd PKP zgłaszała duże zapotrzebowanie na wagony lodownie – ich produkcja sięgnęła prawie 6 tys. sztuk.
Ale przełom lat 70-tych i 80-tych – kryzys gospodarczy w Polsce spowodował szybki spadek przewozów mięsa koleją. PKP została więc z tysiącami wagonów, które stały na bocznicach, gdyż nie miały co wozić. W tej sytuacji zapadła decyzja o przerobieniu części pojazdów 202L (prawie 3 tys.) na wagony do przewozu przesyłek kurierskich. I tak powstał typ 211K.
Egzemplarz, który trafił do Jarocina, powstał w 1963 roku jako chłodnia(nr 706325, seria Slmsh). Przeróbka na wagon kurierski miała miejsce po 1981 roku w ZNTK Ostrów Wielkopolski. Jest to więc jeden z najstarszych pojazdów tego typu. TKW informuje, że do 1963 powstały 804 sztuki „202L” i do tej pory nie zachowała się żadna chłodnia na kołach. Istnieje tylko kilka pudeł bez podwozia. Ale nie możemy wykluczyć, że miłośnicy kolei odtworzą lodownię 202L, gdyż kilka wagonów nadaje się do takiej operacji. Warto dodać, że ostatnia lodownia typu 202Lc zakończyła służbę w PKP około 2000 roku.
Póki co skansen w Jarocinie pracuje nad odnowieniem pojazdu trakcyjnego 211K. Wagon wymaga szeregu prac zabezpieczających i restauracyjnych. Na szczęście wagon jest w całkiem niezłym stanie technicznym.