Infrastruktura Transport miejski

Kraków przebuduje tory za 150 mln złotych

Kraków przebuduje tory za 150 mln złotych fot. ZIKIT Kraków

Do 2021 roku władze Krakowa zamierzają zrealizować szeroki plan inwestycyjny na sieci tramwajowej. Gruntownie przebudowywane i wymieniane będą torowiska na kluczowych ciągach komunikacyjnych.

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu poinformował, że do programu wybrano te ulice, które wymagają pilnej przebudowy z powodu złego stanu technicznego torowisk, a jednocześnie są to trasy najbardziej oblegane przez pasażerów.  Te inwestycje będą kosztowały 150 mln zł, ale miasto otrzyma mocne wsparcie finansowe z funduszy unijnych w wysokości 76 mln zł.

Jeszcze w grudniu ruszy przebudowa torowiska na Rondzie Kocmyrzowskim. Polegać ona będzie na wymianie całego układu torowego z siecią trakcyjną i słupami oraz oświetleniem. Równocześnie modernizowana jest podstacja trakcyjna Bieńczyce. Natomiast w 2017 roku planowana jest przebudowa torowiska i jezdni na kolejnym odcinku ul. Basztowej (od ul. Długiej do Pawiej) na Plantach.

Ponadto w przyszłym roku zostanie ogłoszony przetarg na przebudowę torów na ulicach Zwierzynieckiej, Kościuszki, pętli tramwajowej „Salwator” i podstacji trakcyjnej Terczyńska (sama inwestycja zostanie wykonana w 2018 roku). W dalszej kolejności Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu planuje remonty sieci tramwajowej w Nowej Hucie (ul. Krakowska, al. Solidarności) oraz na ul. Starowiślnej i Królewskiej (razem z pętlą Bronowice Małe) oraz skrzyżowanie ul. Królewskiej z al. Trzech Wieszczów. Ponadto ma zostać przebudowane skrzyżowanie ul. Dietla, ul. Krakowskiej i ul. Stradomskiej i odnowiony Most Piłsudskiego. W trakcie przebudowy mają być likwidowane m.in. mocowanie i liny zabetonowane w ścianach budynków, które teraz podtrzymują sieć trakcyjną. Zamiast tego zostaną postawione normalne słupy.

Zakres prac będzie szeroki. Obejmie wymianę starych torowisk, nawierzchni jezdni, sieci trakcyjnych, oświetlenia oraz przebudowę mediów znajdujących się pod powierzchnią ulic. Na przebudowywanych ulicach zostanie także uporządkowane parkowanie w wydzielonych zatokach postojowych. Z inwestycji skorzystają piesi i pasażerowie. Na przykład przy okazji przebudowy ul. Starowiślnej, chodnik na odcinku od ul. Dietla do Miodowej zostanie poszerzony o dwa metry a perony typu „wiedeńskiego” ułatwią wsiadanie i wysiadanie podróżnym ze środków komunikacji miejskiej – podsumowuje Franciszek Szczurko z ZIKiT.