Infrastruktura Wiadomości
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-blueocean

Kraków: modernizacja torów i zmiana organizacji ruchu samochodów

Kraków: modernizacja torów i zmiana organizacji ruchu samochodów Fot. PKP PLK

Prace na linii kolejowej Kraków Główny Towarowy – Rudzice wkroczą w sobotę w decydującą fazę.

 

Rozpoczną się wtedy roboty przy przebudowie wiaduktów kolejowych i torów – teraz budowana jest estakada między ul. Miodową a Kopernika, budowany jest wiadukt przy ul. Grzegórzeckiej, trwają rozbiórki nasypu, torów i sieci trakcyjnej. Ponadto ruszyła budowa nastawni na stacji w Krakowie Płaszowie i Bieżanowie.

PKP Polskie Linie Kolejowe zapewniają, że wiadukty zapewnią lepszy ruch drogowy i pieszych – dotyczy to zwłaszcza obiektu na ul. Łokietka, gdzie w miejsce jednego pasa ruchu będą dwa oraz chodniki. Na ul Miodowej nowy wiadukt też pozwoli na odseparowanie ruchu pieszego i samochodowego.

Ponadto PKP PLK informują, że z 20 ulic, będących w obszarze przebudowy linii kolejowej, istotne zamknięcia obejmą dwie z nich. I żeby ograniczyć zakres zmian, zostanie utrzymany ruch pieszych na ul. Kamiennej, Łokietka i Miodowej. Samochody cały czas będą mogły przejeżdżać na ul Prądnickiej i Grzegórzeckiej. Optymalna organizacja ruchu jest ustalana w porozumieniu z miastem. Jak będą one wyglądać?

Od 2 września:

  • ul. Wrocławska – wyłączenie jednego pasa ruchu z przeznaczeniem pod ruch pieszych (ruch  2 + 1 + ruch pieszy),
  • przejście podziemne do peronów Łobzów – całkowite wyłączenie z ruchu pieszych,
  • przejście dla pieszych w ciągu ul. Racławickiej – całkowite wyłącznie z ruchu pieszych,
  • ul. Prądnicka – zamknięcie połówkowe z utrzymaniem ruchu 1 + 1 na czas prac rozbiórkowych, zwężenie do jednego pasa ruchu na czas prac budowlanych,
  • ul. Kamienna – całkowite wyłączenie z ruchu pojazdów z utrzymaniem ruchu pieszych,

od 16 września:

  • ul. Łokietka – całkowite wyłączenie z ruchu pojazdów z utrzymaniem ruchu pieszych,

od 30 września

  • ul. Kopernika – wyłączenie z ruchu pojazdów za wyjątkiem pojazdów uprzywilejowanych, utrzymanie ruchu pieszego i rowerowego,
  • ul. Grzegórzecka – zamknięcie połówkowe z utrzymaniem ruchu 1 + 1, utrzymany ruch tramwajowy,
  • ul. Miodowa – wyłączenie z ruchu pojazdów, utrzymanie ruchu pieszego.

 

Projekt „Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” zakłada też budowę dwóch nowych przystanków: Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień, a osiem stacji i przystanków zostanie zmodernizowanych. Wszystkie obiekty będą dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Prace torowe obejmą zaś 50 km torów i sieci trakcyjnej, zainstalowanych będzie też 200 nowych rozjazdów,.

Dzięki budowie dodatkowych torów na odcinkach Kraków Główny – Kraków Płaszów oraz Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów możliwe będzie uruchomienie większej liczby połączeń, zaś o bezpieczeństwo zadbają dwa nowe Lokalne Centra Sterowania. Ponadto na Wiśle powstaną dwa mosty a most nad rzeką Serafą i ul. Złocieniową zostanie całkowicie przebudowany. Usprawnienie ruchu drogowego oraz otwarcie przestrzeni w centrum miasta od ul. Kopernika do ul. Miodowej zapewni nowa, 850-metrowa estakada.