NaKolei.pl WiadomościEkonomia i rynek Korytarz transportowy Południe-Zachód z Polski do Iranu i Indii

Korytarz transportowy Południe-Zachód z Polski do Iranu i Indii

Redakcja

Skrócenie o tysiąc kilometrów drogi kolejowej między Polską a Indiami – to będzie efekt realizacji porozumienia podpisanego między kolejami z Polski, Iranu, Azerbejdżanu, Gruzji i Ukrainy. 

Porozumienie zostało podpisane w Warszawie podczas międzynarodowej konferencji „South-West Route”. Korytarz transportowy Południe-Zachód to nowy transkontynentalny projekt logistyczny, który ma w szerszym aspekcie spowodować wzrost przewozów towarów z UE do Indii, Iranu, Azerbejdżanu, Gruzji i Ukrainy. Dzięki realizacji tego projektu polskie firmy uzyskają możliwość łatwiejszej wymiany handlowej zwłaszcza z Iranem i Indiami.

Protokół założycielski został podpisany jeszcze 18 czerwca 2017 roku w Baku. Łączna długość korytarza wynosi 7654 km. Trasa ta jest krótsza o ponad 1000 km od alternatywnego korytarza lądowego biegnącego przez terytorium Rosji.

Łączymy Polskę. Cieszymy się, że nasz kraj uczestniczy w wielkim, strategicznym projekcie międzynarodowym. Nasz kraj dzięki swojemu położeniu może odgrywać na tym polu kluczową rolę – podkreślił wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Podobne jest stanowisko kolejarzy. – Współpraca Grupy PKP z kolejami wschodnimi ma kluczowe znaczenie dla rozwoju segmentu przewozów kontenerowych z Azji do Europy. Chcąc jeszcze lepiej wykorzystywać strategiczne położenie Polski, musimy nie tylko rozwijać infrastrukturę, ale także usprawniać procesy logistyczne. W projekcie South-West Route widzę ogromny potencjał – powiedział Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A.

Szukamy nowych kierunków rozwoju i chcemy w pełni wykorzystać potencjał Euroterminala w Sławkowie, który jest najdalej na Zachód wysuniętym punktem linii szerokotorowej. Już teraz prowadzimy intensywny program inwestycyjny, którego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa ruchu i przepustowości trasy. Podobne działania, które pozwolą przyspieszyć czas transportu kontenerów, realizują inni członkowie Komitetu Koordynacyjnego – stwierdził zaś Zbigniew Tracichleb, prezes PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa. I dodał, że pierwszego pociągu ze wschodu możemy spodziewać się już w maju.

W trakcie konferencji w Warszawie rozmawiano nie tylko o możliwościach transportowych, aspektach handlowych, czy kosztach frachtu kolejowego. W planach jest również opracowanie wspólnego systemu informatycznego, będącego platformą do komunikacji pomiędzy klientami, spedytorami a przewoźnikami. W Polsce punktem kontaktowym dla eksporterów i importerów będzie PKP LHS. To właśnie z myślą także o tym nowym projekcie PKP LHS realizuje potężny program inwestycyjny.

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności