Strona główna » Wiadomości » Konstrukcja tunelu jest gotowa

Konstrukcja tunelu jest gotowa

Redakcja
Fot. PKP PLK/ Anna Znajewska-Pawluk

Na stacji Warszawa Gdańska PKP PLK kończą prace konstrukcyjne nowego, 180-metrowego przejścia podziemnego pod torami i peronami. Tunel będzie gotowy w drugim kwartale 2026 roku. Ułatwi dojście na perony i do pociągów oraz przesiadki na metro, autobusy i tramwaje. Natomiast w sierpniu otwarte zostaną perony nr 4 i 5.

 

Zarządca kolejowej infrastruktury kończy kolejny etap budowy drugiego tunelu podziemnego na stacji Warszawa Gdańska. Wykonawca zbudował już główną część nowego przejścia oraz tzw. łącznik z istniejącym tunelem. Teraz trwają prace przy scaleniu tych dwóch elementów. Równocześnie trwa montaż schodów ruchomych na peron 4 i przygotowania miejsc pod windy.

W sierpniu pociągi ponownie zatrzymają się przy peronach 4 i 5. Obiekty otrzymają nowe zadaszenia chroniące przed deszczem i wiatrem. Na peronach powstanie nowoczesny system informacji pasażerskiej z wyświetlaczami, nagłośnieniem oraz monitoringiem. W kolejnej fazie prace przeniosą się pod perony 3 i 2. Zmiany są uwzględnione w rozkładzie jazdy.

Funkcjonalność i estetyka tunelu

W tunelu robotnicy ułożą szaro-beżowe płytki, a jego ściany ozdobi mural przedstawiający historię kolei i Warszawy. Wejście od strony Żoliborza znajdzie się przy ul. Ks. Romana Indrzejczyka i będzie wyposażone w schody oraz windę. Po drugiej stronie tunel połączy się z istniejącym przejściem prowadzącym do budynku dworca i metra. Na perony 2, 3 i 4 pasażerowie dostaną się zarówno schodami ruchomymi, tradycyjnymi, jak i windami. To ułatwi poruszanie się osobom z ograniczoną mobilnością.

Nie tylko tunel

Rozbudowa stacji Warszawa Gdańska jest częścią szerszego planu inwestycyjnego w stolicy. Ma ona związek m.in. z planowaną przebudową linii średnicowej i stacji Warszawa Wschodnia. Dodatkowe przejście pod torami oraz nowe wyjścia z peronów pozwolą równomiernie rozłożyć ruch pasażerów na stacji. Takie działanie zwiększy komfort oraz bezpieczeństwo podróży.

Prace przy budowie nowego przejścia oraz modernizację peronów realizuje PORR S.A, a ich koszt wynosi około 80 mln zł netto (ze środków budżetowych). Zakończenie zasadniczych prac oraz udostępnienie wszystkich peronów PKP PLK planują w I kwartale 2026 roku. Nowe przejście natomiast kolejarze otworzą w II kwartale 2026 roku. Zmiany w harmonogramie prac wynikają z trudności napotkanych na placu budowy. W trakcie robót wykonawca odkrył nieoznaczone wcześniej kable, inne niż zakładano były charakterystyki gruntu i wody. W ziemi leżał ponadto gruz i fragmenty betonu. Z tych powodów robotnicy wykonali szereg dodatkowych prac, a wykonawca dostosował plan budowy do zmienionych warunków.

Podobne artykuły