Relacja z konferencji prasowej
1. Jerzy Polaczek – Posła na Sejm RP, Ministra Transportu w latach 2005-2007,
2. Czesław Warsewicz – wydawca portalu nakolei.pl, eksperta Fundacji Republikańskiej, prezesa Zarządu PKP Intercity w latach 2006-2009,
3. Krzysztof Ciećka – wiceprezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce.
Wśród ekspertów panował zgodny pogląd, że na przyczyny tej tragedii należy patrzeć w szerszej perspektywie a nie jedynie bardzo technicznie w oderwaniu od wielu innych czynników. Dlatego przyczyny tej katastrofy należy podzielić następująco:
Pośrednie:
a) obniżenie rangi UTK w kolejowym systemie oraz brak odpowiednich uprawnień urzędu do realizacji efektywnej polityki bezpieczeństwa,
b) złe zarządzanie koleją i rozbicie jej na dziesiątki spółek,
c) brak organu koordynującego i egzekwującego prawidłową pracę podmiotów w ramach systemu,
d) nieprawidłowo prowadzony i rozliczany proces inwestycyjny – pomimo pełnego odbioru w grudniu systemu sterowania jego praca nie była w pełni sprawna,
e) niedofinansowanie sektora przez długie dziesięciolecia stąd też zapóźnienia techniczne
Bezpośrednie
a) awaria systemu sterowania pomiędzy Kozłowem a Starzyną pomimo pełnego odbioru urządzeń w grudniu 2011 r. – jechanie pociągu na sygnalizacji zastępczej,
b) awaria zwrotnicy w Starzynie,
c) procedury awaryjnego postępowania – półsamoczynna blokada wjazdu,
c) błąd ludzki – przy nowoczesnych systemach sterowania jest kilka poziomów zabezpieczeń na wypadek błędu ludzkiego np.: kontrola nie zajętości szlaku, radio stop.
Postępująca degradacja systemu kolejowego z równoczesnym drastycznym obniżeniem poziomu jego bezpieczeństwa, kierując się troską o dobro wspólne oraz przywrócenie zaufania do kolei zostanie złożony do końca tygodnia wniosek do pana Premiera Donalda Tuska oraz wszystkich parlamentarnych liderów partii politycznych postulat zwołania kolejowego okrągłego stołu ponad podziałami.{jcomments on}