Transport miejski

Kolejowe cuda czyli list intencyjny w sprawie rozwoju transportu kolejowego w stolicy.

Kolejowe cuda czyli list intencyjny w sprawie rozwoju transportu kolejowego w stolicy.

Kolejarze i stołeczny ratusz podpisali list intencyjny w sprawie rozwoju transportu kolejowego w stolicy. Ich plany zakładają, że do 2022 będziemy mieli w Warszawie nowe przystanki i dworce, kolej zintegrowaną z komunikacją miejską, oraz nowe linie Szybkiej Kolei Miejskiej m.in. do Piaseczna i Radzymina. Piękne marzenia, prawda?

W związku z modernizacją torów ratusz planuje zmiany tras Szybkiej Kolei Miejskiej. Pociągi miałyby pojechać trasą Piaseczno – Legionowo – Wieliszew przez Warszawę Zachodnią i Warszawę Gdańską. Będzie to wymagało przebudowania stacji w Piasecznie i wybudowania przejazdu z linii radomskiej na linię obwodową oraz przystanków kolejowych przy ul. Obozowej i Powązkowskiej.

Drugą propozycją jest uruchomienie połączenia Ożarów Mazowiecki – Warszawa Rembertów przez Warszawę Gdańską. Będzie tu niezbędne wybudowanie przystanków kolejowych przy ul. Połczyńskiej, Górczewskiej i Radzymińskiej oraz przebudowanie stacji Ożarów Mazowiecki, Warszawa Gołąbki i Warszawa Rembertów.

– Chcielibyśmy uruchomić nowe połączenia z kierunku piaseczyńskiego, oraz połączyć Ożarów Mazowiecki z Rembertowem – mówi Igor Krajnow, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego. Zastrzega jednak, że jest to jest perspektywa wieloletnia i trzeba wykonać wiele prac modernizacyjnych. Nie ma jednak wątpliwości, że SKM musi się rozwijać. – To jest konieczność – zapewniał Krajnow.

Z tego powodu ZTM bierze pod uwagę wydłużenie trasy do Zegrza. – To istotne dla mieszkańców północnej części aglomeracji warszawskiej, m.in. Nieporętu, Serocka, czy Pułtuska – przekonywał Krajnow i dodał, że w drugiej kolejności brane jest również pod uwagę wydłużenie trasy do Radzymina przez Nieporęt.

W sumie w latach 2014-2022 inwestycje na kolei mają pochłonąć 25 mld zł. Wśród najważniejszych projektów, poza budową dworców Warszawa Zachodnia i Warszawa Gdańska, jest modernizacja linii Warszawa Gołąbki – Warszawa Gdańska wraz z budową przystanków czy prace na linii średnicowej.

Póki co, z rozkładów ciągle znikają jakieś połączenia tzw. podmiejskie, np. ostatnio wycofano SKMkę o 17.20 z lotniska Chopina do Legionowa, także na tej trasie na stacji Chotomów nie będzie się od grudnia zatrzymywało 20 pociągów “lotniskowych”. Powód? Priorytetowość ruchu pociągów dalekobieżnych, czyli Pendolino…