
To czwarta umowa wykonawcza na dostawę ezt FLIRT. W ubiegłym roku przewoźnik odebrał 18 z 30 zamówionych jednostek. Podpisana 26 lutego umowa dotyczy kolejnych 15 pojazdów. Koleje Mazowieckie deklarowały, że zakupią 71 takich pojazdów.
Zamówione składy zostaną wykorzystane w przyszłości do obsługi połączeń na trasie: Góra Kalwaria – Czachówek – Warszawa – Nasielsk. Łączna wartość umowy to ponad 404 mln zł netto, w tym same pojazdy to ponad 299 mln zł netto. Zakup pojazdów jest możliwy dzięki wsparciu Unii Europejskiej – spółka otrzymała unijne dofinansowanie z POIŚ w wysokości ponad 157,5 mln zł. Dostawy pojazdów będą się odbywały w okresie od lutego do listopada 2022 r. Podpisanie kolejnej – piątej – umowy wykonawczej na następne 16 pojazdów FLIRT zaplanowane jest na styczeń 2022 r.
Ze strony Kolei Mazowieckich umowę podpisali: Robert Stępień, prezes zarządu, oraz Czesław Sulima, członek zarządu.
Okres pandemii jest czasem trudnym dla całego transportu publicznego. Mamy jednak nadzieję, że powiększenie naszego parku taborowego o nowoczesne pojazdy produkcji Stadlera, a tym samym poprawa jakości podróży, przyczynią się do tego, że mieszkańcy Mazowsza zechcą wrócić do korzystania z transportu kolejowego. Liczymy na to, że wraz z realizacją programu szczepień możliwy będzie także powrót kondycji transportu publicznego do stanu sprzed pandemii – powiedział Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.
Wykonawcę reprezentowali: Tomasz Prejs, prezes zarządu, i Arkadiusz Świerkot, członek zarządu Stadler Polska.
Mimo trudnej sytuacji spowodowanej pandemią podejmujemy się realizacji kolejnej, czwartej umowy wykonawczej dla Kolei Mazowieckich. Jej zawarcie pozwoli nam utrzymać miejsca pracy w siedleckim zakładzie, a także zachować ciągłość współpracy z naszymi dostawcami. To bardzo ważne w obecnym, trudnym dla gospodarki czasie – poinformował Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska.
45 z 71 pociągów zostało zamówionych
Zapowiadana jako największa w historii przewoźnika umowa na tabor niebezpiecznie topnieje. Została ona zawarta 31 stycznia 2018 r. Dotychczas nie zostały zawarte trzy umowy wykonawcze, obejmujące łącznie 26 składów. Dotyczą one produkcji: 16 ezt-ów na trasę Warszawa – Tłuszcz oraz 10 ezt-ów na trasy „radomskie”, tj. Radom – Dęblin, Radom – Drzewica, Radom – Skarżysko – Kamienna, Radom – Warka. Zawarcie tej ostatniej umowy nie jest planowane. Wiadomo zatem na pewno, że umowa ramowa stopnieje do 61 składów. Jeśli uda się podpisać jeszcze jedną umowę wykonawczą na 16 pociągów – więcej w artykule.