Przewozy pasażerskie
Partnerzy działu

Koleje Mazowieckie. Mniej pociągów w rozkładzie

Koleje Mazowieckie. Mniej pociągów w rozkładzie Fot. Koleje Mazowieckie

Remonty linii kolejowych spowodują, że Koleje Mazowieckie ograniczą lub zmienią kursowanie części swoich pociągów. Najwięcej zmian dotyczyć będzie połączeń do Radomia i Góry Kalwarii.

Zmiany w rozkładzie jazdy mają obowiązywać od 13 marca do 11 czerwca br.. Największe utrudnienia czekają na pasażerów na linii nr 8 od Warszawy do Radomia i na linii nr 12 od Czachówka do Góry Kalwarii. Na tym drugim odcinku zostanie wstrzymany ruch pociągów, a kolejarze uruchomią zastępczą komunikację autobusową.

Natomiast między Warszawą i Radomiem część pociągów będzie odwołana, a inne mają kursować w dłuższych składach (trzy zamiast dwóch członów). Trzeba się też liczyć z tym, że niektóre pociągi będą miały wydłużony czas przejazdu do Warszawy nawet o kilkadziesiąt minut. Wszystko z powodu modernizacji odcinka „8” od Warszawy Okęcie do Czachówka Południowego.

Ponadto pociąg „Radomiak” będzie kursować drogą okrężną przez Centralną Magistralę Kolejową, ale z Radomia będzie wyjeżdżał nie o 5.10, jak teraz, tylko kilkanaście minut wcześniej. Pasażerowie rozumieją sytuację, ale uważają, że wszystko powinno być lepiej zorganizowane. – Gdyby wyremontowano wcześniej linię nr 12, to pociągi mogłyby skręcać na nią z Czachówka i szybko dojechać do Warszawy. A teraz nawet jak w Czachówku skręci się do Grodziska, to pociąg jedzie te kilkadziesiąt kilometrów wolno, nawet tylko 40 km/h – mówi Karol Hernik, który kilka razy jechał tym objazdem w ostatnich miesiącach, gdy z różnych powodów zablokowana była linia nr 8 między Okęciem a Piasecznem. Inni pasażerowie nie wykluczają, że jeśli pociągi będą notować mimo wszystko opóźnienia, to oni przesiądą się na autobusy. Przewoźnicy drogowi są gotowi uruchomić dodatkowe kursy, jeśli zauważą wzrost popytu na swoje usługi.

Ale to nie jedyne utrudnienia kolejowe na Mazowszu. Prace tortowe będą też prowadzone na linii nr 6 (Warszawa– Małkinia). Chodzi konkretnie o odcinek Tłuszcz – Wołomin – Zielonka, gdzie pociągi będą kursować tylko po jednym torze. Od 1czerwca ma być też nieczynny jeden tor na odcinku Zielonka – Warszawa Wileńska. I w dalszym ciągu będzie też zamknięty odcinek Warszawa Rembertów – Zielonka (zamiast pociągów będzie utrzymana zastępcza komunikacja autobusowa).

W wybrane dni będą też odwołane pociągi na linii Tłuszcz – Ostrołęka, na odcinkach Przetycz – Ostrołęka i Mostówka – Wyszków. Od 31 maja do 11 czerwca będą też odwołane pociągi na linii nr 33 Kutno – Sierpc, na odcinkach Sierpc – Płock Trzepowo i Kutno – Strzelce Kujawskie. W zamian będzie można skorzystać z przewozu autobusowego.

Przez kilkanaście dni (27 maja – 11 czerwca) zamknięte zostaną obydwa tory na newralgicznym odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Praga, który zapewnia przejazd z Warszawy Wschodniej na linię do Gdańska. Z tego powodu pociągi dalekobieżne będą kursować z Warszawy Zachodniej przez Warszawę Gdańską, a podmiejskie zostaną puszczone objazdem lub będą kończyć bieg na stacji Warszawa Wschodnia (dotyczy to zwłaszcza pociągów kursujących z lotniska Okęcie). Koleje Mazowieckie będą też musiały zmienić rozkład jazdy swoich składów kursujących przez Warszawę Gdańską.

Ponadto KM odwołują w dniach 12 marca – 19 czerwca pociąg „Słoneczny” z Warszawy do Gdyni. Przewoźnik tłumaczy, że w związku z pracami torowymi w Trójmieście i Warszawie czas przejazdu „Słonecznego” wydłużyłby się aż o 102 minuty i przestałby on być atrakcyjny dla podróżnych. Pociąg wróci na tory na początku wakacji.