Strona główna » bezpieczeństwo na kolei » Koleje Małopolskie zmodernizują symulator

Koleje Małopolskie zmodernizują symulator

Krzysztof Losz
Fot. Koleje Małopolskie

Symulator pojazdu kolejowego ECOSAFE, który użytkują Koleje Małopolskie, zostanie gruntownie unowocześniony. Otrzyma on bowiem nowe oprogramowanie i osprzęt. Do symulatora będą wgrane  nowe trasy i funkcjonalności, takie jak moduł Ecodrivingu.

 

Przewoźnik szuka firmy, która dokona tej modernizacji. Zmiany rozszerzą możliwości szkoleniowe oraz dostosują  symulator do najnowszych wymagań technicznych i prawnych branży kolejowej.

Kolej Małopolskie zmodernizują symulator i w tym celu postawiły szereg warunków, jakie musi spełnić wykonawca. Chodzi m.in. o zmianę pulpitu maszynisty, co oznacza, że firma dostarczy monitor szyby czołowej o rozdzielczości co najmniej 75” w technologii 4K. Symulator otrzyma także aktualizację pakietu tras, który będzie zgodny z bazami egzaminacyjnymi UTK. W pakiecie znają się m.in. nowe odcinki: Kraków Główny – Tarnów, Kraków Główny – Trzebinia, Kraków Główny – Sędziszów. Konieczne jest także wgranie trasy na Punkt Techniczno-Eksploatacyjny PTE Kolei Małopolskich.

Zmodernizowany pulpit odwzoruje stanowisko maszynisty z pociągu Impuls 2. Urządzenie w nowej wersji będzie  wyposażone m.in. w różnego rodzaju nowe przełączniki i manipulator radiotelefonu GSM-R/VHF.

Działanie symulatora poszerzy nowe oprogramowanie, które pozwoli na to, żeby realizować symulacje na pulpicie maszynisty oraz komunikację z wszystkimi komponentami wchodzącymi w jego skład. Osoba szkolona na ECOSAFE będzie uczyć się zachowań i reakcji podczas zdarzeń typowych dla infrastruktury kolejowej. Na tej liście znajdują się choćby awarie urządzeń sterowania ruchem, problemy z infrastrukturą torową czy sygnalizacją świetlną. Kursanci będą musieli także poznać działanie różnych systemów pociągu (łączność, hamulce, klimatyzacja, pobór prądu itd.). I to zarówno przy normalnym działaniu, jak i  również w przypadku awarii. Co więcej, maszyniści będą trenowali prowadzenie EZT podczas różnych pór roku i warunków atmosferycznych. Sprawdzą swoje umiejętności podczas deszczu, śniegu, mgły,  silnego wiatru itd.). Istotne będą ponadto szkolenia z zakresu Ecodrivingu, czyli takie prowadzenia pociągu, aby optymalnie zużywać energię elektryczną.

Nowoczesny symulator podniesie jakość szkolenia maszynistów. To przełoży się na wyższy poziom bezpieczeństwa pasażerów.

Podobne artykuły