České dráhy zapowiedziały wprowadzenie nowości w rozkładzie jazdy na 2025 rok, która z pewnością ucieszy podróżujących między Czechami a Polską. W ramach planowanych zmian, od przyszłego roku na trasie z Pragi do polskiego wybrzeża Bałtyku kursować będą cztery pary ekspresowych pociągów Baltic Express. Nowe połączenia znacznie skrócą czas podróży pomiędzy tymi krajami, zapewniając wygodne i szybkie przejazdy zarówno dla turystów, jak i osób podróżujących służbowo.
Najważniejszą innowacją w nadchodzącym rozkładzie jazdy będzie wprowadzenie czterech par Baltic Express, które połączą Pragę z Gdynią. Dodatkowo, stopniowo wdrażane będą nowoczesne jednostki ComfortJet. Mimo tych zmian, nie przewiduje się znaczących modyfikacji w trasach czy godzinach odjazdów innych pociągów dalekobieżnych, które będą zmieniać się jedynie w niewielkim stopniu, zazwyczaj o kilka minut.
Oferta połączeń dalekobieżnych realizowanych przez České dráhy na zlecenie Ministerstwa Transportu pozostanie zasadniczo niezmieniona, jednak wprowadzenie Baltic Express to duża nowość. „Już za cztery miesiące uruchomimy cztery pary pociągów Baltic Express. W ramach współpracy z PKP Intercity zaoferujemy bezpośrednie połączenia między Pragą a polskimi miastami, takimi jak Kłodzko, Wrocław, Poznań, Bydgoszcz i Trójmiasto nad Morzem Bałtyckim,” powiedział Michał Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny ČD. Dodał, że nowe połączenie skróci czas podróży z Pragi do Gdańska o około trzy godziny, co przyczyni się do intensyfikacji ruchu turystycznego i biznesowego między Czechami a Polską. Czała podróż ma się zamknąć w nieco ponad 8 godzin.
Baltic Express będzie kursować cztery razy dziennie, z wyjazdami z Pragi o 7:50, 11:00, 15:00 i 19:00. Po drodze pociągi zatrzymają się w takich czeskich miastach jak Kolín, Pardubice czy Letohrad, a po przekroczeniu granicy będą kontynuować podróż przez Kłodzko, Wrocław, Poznań, Bydgoszcz do Gdańska, Sopotu i Gdyni. Dzięki takiej trasie, nowa linia ma potencjał przyciągnąć zarówno czeskich turystów, jak i polskich pasażerów podróżujących do Czech.
Pociągi będą wyposażone w nowoczesne, klimatyzowane wagony, oferujące m.in. Wi-Fi oraz gniazdka do ładowania urządzeń elektronicznych. Dla osób na wózkach inwalidzkich i podróżujących z rowerami przewidziano specjalne wagony. W pociągach znajdzie się także serwis gastronomiczny ČD Minibar.
ComfortJet na trasach dalekobieżnych krajowych, a następnie na liniach międzynarodowych
Jednocześnie, ČD planuje stopniowe wprowadzanie nowoczesnych jednostek ComfortJet na innych trasach dalekobieżnych, najpierw w połączeniach krajowych, a następnie na liniach międzynarodowych, takich jak „Berliner” czy połączenia do Austrii i Węgier. Komfortowe pociągi pojawią się również na trasach krajowych, takich jak Praga – Uście nad Łabą czy Praga – Brno.
Pomimo tych nowości, większe zmiany w transporcie dalekobieżnym przewidziane są głównie w obrębie praskiego węzła kolejowego, gdzie prace budowlane oraz stan mostu kolejowego w Výton wpłyną na przebieg tras niektórych pociągów. W efekcie, niektóre połączenia międzynarodowe, jak EC Sobieski z Wiednia do Gdyni, będą kończyć się w Warszawie, co wymusi przesiadki na inne linie.
🔜Už za 4 měsíce startujeme provoz nové mezinárodní linky do Polska.🚆🇵🇱
Náš Baltic express vás od 15. prosince 4x denně zaveze na pobřeží Baltského moře. Nové přímé spoje zkrátí cestu z Prahy do Gdaňska o téměř 3 hodiny! 🕒 pic.twitter.com/OcLhXIelmB— České dráhy (@ceskedrahy_) August 16, 2024