Strona główna » Wiadomości » Przewozy pasażerskie » Koleje Czeskie chcą jeździć do Kopenhagi od 2025 roku. Przy wykorzystaniu nowych pociągów na 230 km/h

Koleje Czeskie chcą jeździć do Kopenhagi od 2025 roku. Przy wykorzystaniu nowych pociągów na 230 km/h

Redakcja
Fot. info24 - ÖV Schweiz - Europa

České drahy w 2025 roku chcą uruchomić nowe połączenie Praga – Berlin – Hamburg – Kopenhaga. Pociąg miałby być uruchamiany przy wykorzystaniu nowych składów ComfortJet.

W 2025 roku Koleje Czeskie chciałyby uruchomić nowe połączenie w relacji Praga – Berlin – Hamburg – Kopenhaga. Zaoferowanie usługi na nowej destynacji ma być możliwe dzięki odbiorom nowych wagonów, które zostały zakontraktowane przez Koleje Czeskie w konsorcjum firm Skoda i Siemens Mobility. W 2021 roku przewoźnik podpisał umowę z producentami na dostawę 180 wagonów Viaggio Comfort (w tym 20 wagonów sterowniczych), które są dostosowane do jazdy z prędkością 230 km/h.

Następnym krokiem Kolei Czeskich było podpisanie w marcu 2022 roku umowy na zakup 50 wielosystemowych lokomotyw Vectron (na 230 km/h). Kupione Vectrony na 230 km/h mają być zestawiane ze składami wagonów Viaggio Comfort, tym samym push-pulle ComfortJet będą mogły obsługiwać regularne połączenia przy swojej maksymalnej konstrukcyjnej prędkości. Dostawy wagonów powinny rozpocząć się w 2024 roku, natomiast pierwsze lokomotywy powinny zostać przekazane Kolejom Czeskim w grudniu 2025 roku.

Przy podpisywaniu umowy na lokomotywy wskazywano, że będą one wykorzystywane do eksploatacji na liniach Praga – Hamburg, Praga – Wiedeń – Graz oraz Praga – Budapeszt. Okazuje się jednak, że Czesi chcieliby jednak wydłużyć relację do Hamburga, aż do Kopenhagi.

Projekt Praga – Berlin – Hamburg – Kopenhaga powinien zostać uruchomiony w grudniu 2025 roku. Celem całego projektu jest bezpośrednie i wygodne połączenie ważnych europejskich miast i metropolii – powiedział dla Zdopravy.cz Petr Šťáhlavský , Rzecznik Prasowy Kolei Czeskich.

Jak zaznacza Zdopravy.cz, o ile w przeszłości Koleje Czeskie jeździły do Kopenhagi, o tyle wtedy to było połączenie nocne. Tym razem ma to być pociąg dzienny. Przewoźnik nie podzielił się jeszcze swoim roboczym rozkładem jazdy dla połączenia, które ma być uruchamiane przy współpracy z Deutsche Bahn i duńskim Danske Statsbaner (DSB).

Warto wspomnieć, że Komisja Europejska zadeklarowała wsparcie w uruchomieniu nowego pociągu – więcej informacji.

ComfortJet

W założeniu skład push-pull będzie składać się z 9 wagonów: wagon sterowniczy z przedziałem pasażerskim I klasy, siedmiu wagonów środkowych, na które składają się: wagon I klasy, wagon II klasy z częścią restauracyjną, wagon II klasy z częścią wielofunkcyjną (kino dla dzieci, miejsca dla wózków inwalidzkich itd.), 4 wagony II klasy. Cały skład zamyka wagon końcowy II klasy, w którym znajdzie się miejsce na 12 rowerów. Łącznie to 99 miejsc siedzących w I klasie i 456 w II klasie.

W części restauracyjnej ma być miejsca dla 18 klientów. Oczywiście będzie zaplecze z kuchnią, w którym przygotowywane będą zarówno zimne, jak i ciepłe posiłki. Wagony sterownicze będą miały zabudowany system ETCS.

Podobne artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x