NaKolei.pl WiadomościKolej na świecie Koleje Czeskie bez jednego Pendolino. Alstom ma przyjechać na oględziny dopiero po wakacjach

Koleje Czeskie bez jednego Pendolino. Alstom ma przyjechać na oględziny dopiero po wakacjach

Adrian Izydorek
Fot. Deník.cz

Wciąż nieznany jest dalszy los czeskiego Pendolino, który brał udział w tragicznym wypadku pod koniec czerwca br. Według zapowiedzi Kolei Czeskich, technicy Alstomu mieli przyjechać jeszcze w lipcu na oględziny. Wizyta ma jednak odbyć się nieco później.

27 czerwca 2022 roku w Boguminie doszło do tragicznego wypadku, w którym Pendolino wjechało w lokomotywę ČD Cargo. Zginął maszynista elektrycznego zespołu trakcyjnego, a czterech pracowników przewoźnika towarowego zostało rannych. Na pokładzie Pendolino znajdowało się 16 pasażerów, na szczęście nikt nie został ranny.

Siła uderzenia była na tyle duża, że niewiele co zostało z kabiny maszynisty. Od razu poddawano wątpliwości czy uda się jeszcze naprawić jednostkę, biorąc pod uwagę fakt, że czeskie Pendolino to już letnie pojazdy, które zostały zamówione pod koniec lat 90′, a sama Seria 680 nie znajduje się w seryjnej produkcji.

Jak informuje Zdopravy.cz, los rozbitego Pendolino wciąż nie jest jasny.

Planujemy przetransportować pozostałe dwa wagony z Bohumina do Pragi i spodziewamy się wizyty ekspertów z Alstomu po wakacjach – powiedział dla Zdopravy.cz Petr Štáhlavský, Rzecznik Prasowy Kolei Czeskich.

Początkowo Ceske drahy mówiły, że technicy Alstomu przyjadą na oględziny pociągu jeszcze w lipcu br. Póki producent pojazdu nie wypowie się na temat możliwości naprawy i kosztów z tym związanych – przewoźnik wstrzymuje się od decyzji. Koleje Czeskie szacują, że naprawa mogłaby kosztować około 150 mln czeskich koron, czyli bagatela ~ 28,5 mln zł. To i tak nieco mniej niż w przypadku naprawy Pendolino PKP Intercity, pod które w 2017 roku w Ozimku wjechał kierowca ciężarówki. W przypadku polskiego Pendolino koszt naprawy miał wynieść 8 535 722 euro bez VAT-u. Z tej kwoty 4 mln zostało przekazanych na naprawę z polisy kierowcy ciężarówki, który naruszył przepisy i spowodował wypadek. Reszta miała zostać pokryta z AC PKP Intercity. W przypadku Czech sprawa się nieco komplikuje. Maszynista Pendolino prawdopodobnie przejechał sygnał „stój” i wjechał na zajęty tor przez lokomotywę CD Cargo. Kolejna, bardzo istotna sprawa to jak podaje Zdopravy.cz – Pendolino nie są ubezpieczone.

W przeszłości Koleje Czeskie naprawiały już rozbite Pendolino. Po wypadku w Studénce z 2015 roku, naprawa kosztowała 210 mln czeskich koron. Póki co, czeski przewoźnik musi radzić sobie z 6 jednostkami 680 (zamiast 7). Jak relacjonuje czeski portal, przykładowo w sobotę połączenie SuperCity 243 obsługiwane przez Pendolino, w miniony weekend było obsługiwane przez piętrowe pociągi, w podwójnej trakcji CityElefant od Skody.

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności