Mówiąc o braku strategii dla transportu kolejowego w Polsce należy również powiedzieć o części dotyczącej obszaru IT.
Wielokrotnie podkreśla się, że jednym z poważnych problemów polskich kolei jest brak koordynacji całości działań w zakresie informatyzacji transportu kolejowego, spójnych z wprowadzanymi przez Unię Europejską zasadami interoperacyjności. Rolę tę do pewnego momentu nieformalnie pełniła Spółka PKP Informatyka ale wyłącznie w obszarach działalności spółek Grupy PKP. Obecnie nikt się tym nie zajmuje. Spółki Grupy PKP tworzą plany krótkoterminowe, najczęściej roczne, zawierające zakładane kroki i kierunki rozwoju informatyzacji. PKP S.A. tych działań nie koordynuje.Plany wspólnej strategii informatyzacji transportu kolejowego muszą uwzględniać podstawowe założenie tj. integrację systemów informatycznych podmiotów gospodarczych uczestniczących w procesach transportowych w określonych obszarach, uwzględniających Politykę Unii Europejskiej w zakresie transportu kolejowego zmierzającą do utworzenia jednego, spójnego Europejskiego Systemu Kolejowego, w którym właściciele interoperacyjnej infrastruktury kolejowej będą udostępniać drogę kolejową operatorom organizującym przewozy osób i towarów z wykorzystaniem interoperacyjnego taboru. Działalność wszystkich uczestników przewozów ma być wspierana interoperacyjnymi systemami informatycznymi, dostarczającymi odpowiedniej informacji w określonym miejscu i czasie. Znając stan zaawansowania obecnej informatyki w transporcie kolejowym można określić ogólnie zadania jakie czekają branżę kolejową:
1.wprowadzenie nowych systemów informacyjnych, w tym kompleksowej informacji o ofertach przewoźników, aktualnej informacji o biegu pociągów i lokalizacji ładunków, w tym aplikacji telematycznych zapewniających wymianę danych i informacji na styku przewoźnik – zarządca infrastruktury oraz pomiędzy przewoźnikami uczestniczącymi w łańcuchu transportowym.
2.rozwój systemów sprzedaży biletów kolejowych, wspólny bilet – w tym system rozliczeń przewoźników pasażerskich.
3.rozwój systemów dystrybucji biletów kolejowych, zintegrowanych z systemami sprzedaży biletów lotniczych, autobusowych i innych środków komunikacji,
4.wprowadzenie nowych zintegrowanych systemów informacyjnych zapewniających kompleksową informację o ofercie transportu publicznego na terenie aglomeracji miejskich, a także nowych systemów dystrybucji biletów.
Bez skoordynowania centralnie działań w obszarze IT tych projektów nie uda się zrealizować. Do zarządzania wspólną strategią i polityką rozwoju informatycznego w transporcie kolejowym w Polsce jedynym organem jest Ministerstwo Infrastruktury poprzez Departament Kolejnictwa. UTK nie jest do tych działań upoważnione. Natomiast spółki Grupy PKP tj. TK Telekom ( właściciel światłowodów ) oraz PKP Informatyka winny zostać połączone w jeden podmiot gospodarczy realizujący projekty z udziałem różnych firm posiadających nowoczesne technologie i rozwiązania informatyczne. Za połączeniem tych spółek w jedną jako telematykę kolejową przemawia również fakt, że decydujące znaczenie będzie mieć rozwój rynku usług związanych z tworzeniem i utrzymywaniem bezpiecznych centrów przetwarzania danych i sieci transmisji danych oraz bezpiecznym i efektywnym gromadzeniem, przechowywaniem i przesyłaniem danych.”
Włodzimierz Śmigiera