Strona główna » Opinie » Od czytelników » „Kolej po wyborach”- komentarz czytelnika
W nawiązaniu do zamieszczonego artykułu „Kolej po wyborach „ pozwalam sobie na przesłanie paru uwag z dziedziny IT.

 

Mówiąc o braku strategii dla transportu kolejowego w Polsce należy również powiedzieć o części dotyczącej obszaru IT.

Wielokrotnie podkreśla się, że jednym z poważnych problemów polskich kolei jest brak koordynacji całości działań w zakresie informatyzacji transportu kolejowego, spójnych z wprowadzanymi przez Unię Europejską zasadami interoperacyjności. Rolę tę  do pewnego momentu nieformalnie pełniła Spółka PKP Informatyka ale wyłącznie w obszarach działalności spółek Grupy PKP. Obecnie nikt się tym nie zajmuje. Spółki Grupy PKP tworzą plany krótkoterminowe, najczęściej roczne, zawierające zakładane kroki i kierunki rozwoju informatyzacji. PKP S.A.  tych działań nie koordynuje.

Plany wspólnej strategii informatyzacji transportu kolejowego muszą uwzględniać podstawowe założenie tj. integrację systemów informatycznych podmiotów gospodarczych uczestniczących w procesach transportowych w określonych obszarach, uwzględniających Politykę Unii Europejskiej w zakresie transportu kolejowego zmierzającą do utworzenia jednego, spójnego Europejskiego Systemu Kolejowego, w którym właściciele interoperacyjnej infrastruktury kolejowej będą udostępniać drogę kolejową operatorom organizującym przewozy osób i towarów z wykorzystaniem interoperacyjnego taboru. Działalność wszystkich uczestników przewozów ma być wspierana interoperacyjnymi systemami informatycznymi, dostarczającymi odpowiedniej informacji w określonym miejscu i czasie. Znając stan zaawansowania obecnej informatyki w transporcie kolejowym można określić ogólnie zadania jakie czekają branżę kolejową:

 

1.wprowadzenie nowych systemów informacyjnych, w tym kompleksowej informacji o ofertach przewoźników, aktualnej informacji o biegu pociągów  i lokalizacji ładunków, w tym aplikacji telematycznych zapewniających wymianę danych i informacji na styku przewoźnik – zarządca infrastruktury oraz pomiędzy przewoźnikami uczestniczącymi w łańcuchu transportowym.

2.rozwój systemów sprzedaży biletów kolejowych, wspólny bilet – w tym system rozliczeń przewoźników pasażerskich.

3.rozwój systemów dystrybucji biletów kolejowych, zintegrowanych z systemami sprzedaży biletów lotniczych, autobusowych i innych środków komunikacji,

4.wprowadzenie nowych zintegrowanych systemów informacyjnych zapewniających kompleksową informację o ofercie transportu publicznego na terenie aglomeracji miejskich, a także nowych systemów dystrybucji biletów.

 

Bez skoordynowania centralnie działań w obszarze IT  tych projektów nie uda się zrealizować. Do zarządzania wspólną strategią i polityką rozwoju informatycznego w transporcie kolejowym w Polsce jedynym organem jest Ministerstwo Infrastruktury poprzez Departament Kolejnictwa. UTK nie jest do tych działań upoważnione. Natomiast spółki Grupy PKP tj. TK Telekom ( właściciel światłowodów ) oraz PKP Informatyka winny zostać połączone w jeden podmiot gospodarczy realizujący projekty z udziałem różnych firm posiadających nowoczesne technologie i rozwiązania informatyczne. Za połączeniem tych spółek w jedną jako telematykę kolejową przemawia również fakt, że decydujące znaczenie będzie mieć rozwój rynku usług związanych z tworzeniem i utrzymywaniem bezpiecznych centrów przetwarzania danych i sieci transmisji danych oraz bezpiecznym i efektywnym gromadzeniem, przechowywaniem i przesyłaniem danych.”

 

Włodzimierz Śmigiera

 

 

Podobne artykuły