PKP PLK podpisały umowy na realizację większości projektów ujętych w Programie Kolej+. Ale część zadań podlega weryfikacji, co może opóźnić realizację inwestycji.
Temat Programu Kolej + pojawił się w interpelacji poseł Olgi Semeniuk-Patkowskiej do ministra infrastruktury. Poseł otrzymała bowiem sygnały od samorządów, że opóźnia się realizacja zadań kolejowych na ich terenie. Mimo tego, że PKP Polskie Linie Kolejowe zakwalifikowały te projekty do realizacji.
Resort infrastruktury wyjaśnia, że „Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2029 roku” ma charakter konkursowy. I samorządy zgłaszały do niego zadania inwestycyjne. Do końca 2023 r. do Programu Kolej + zakwalifikowano 35 projektów.
Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury, stwierdził, że w latach 2022-2024 spółka PKP PLK ogłosiła postępowania przetargowe dla 34 z 35 inwestycji. Okazuje się, że 27 postępowań przetargowych o łącznej wartości ok. 340 mln zł dotyczyło opracowania dokumentacji projektowej. Natomiast siedem przetargów o wartości nieco ponad 1,5 mld zł obejmowało wykonanie dokumentacji projektowej i robót budowlanych. Do tej pory PKP PLK podpisały 29 umów z wykonawcami. W tym 23 umowy (za niemal 239 mln zł) dotyczyły opracowania dokumentacji projektowej oraz sześć umów (za prawie 1,2 mld zł) na projekt i roboty budowlane. Obecnie zarządca przygotowuje się do rozstrzygnięcia kolejnych przetargów.
Ale wiceminister Malepszak nie wyklucza opóźnień w realizacji zadań z Programu Kolej +.
Należy zauważyć, że w I kwartale 2024 roku PKP PLK S.A. rozpoczęła przegląd projektów Programu w celu uzyskania maksymalnie funkcjonalnych i technicznych parametrów planowanej do udostępnienia infrastruktury, co może wiązać się ze zmianą zakresów realizowanych inwestycji, korektami budżetów projektów, a w skrajnych przypadkach do odstąpienia od realizacji na etapie przygotowania dokumentacji projektowej – wyjaśnił Piotr Malepszak w odpowiedzi na interpelację poseł Semeniuk – Patkowskiej.
I dodał, że ryzyko opóźnienia realizacji programu kolejowego ma związek z kilkoma czynnikami. To wydłużeniem procedur administracyjnych oraz wydłużeniem czasu trwania postępowań przetargowych, a tym samym wyboru wykonawcy zamówienia. Ponadto realizacja inwestycji wiąże się czasami z protestami społecznymi oraz koniecznością dokonania uzgodnień z interesariuszami. Trzeba także uwzględnić konieczność wprowadzenia zmian w zakresach rzeczowym projektów.