Kolej jest dla ludzi

Kolej Galicyjska – cud techniki kolejarskiej sprzed 130 lat

Kolej Galicyjska – cud techniki kolejarskiej sprzed 130 lat

555 km torów kolejowych w najtrudniejszym, górskim terenie, wraz ze wszystkimi urządzeniami technicznymi, drogami dojazdowymi, stacjami wraz z budynkami mieszkalnymi dla kolejarzy w dwa lata bez spóźnienia – oto czym była Kolej Galicyjska, która gdyby została utrzymana, obchodziłaby w tym roku 130 urodziny.

Kolej Galicyjska uruchomiona 16 grudnia 1884 roku biegła po północnych stokach Karpat z Czadcy na Słowacji przez Zwardoń, Żywiec, Suchą, Chabówkę, Nowy Sącz, Zagórz, Sambor, Stanisławów do Husiatynia nad ówczesną granicą rosyjską. Przy jej wytyczaniu wykorzystano już istniejące trasy kolejowe i zbudowano nowe.

Zdaniem miłośników kolei –  Kolej Galicyjska była wielkim dziełem techniki kolejarskiej – w ciągu dwóch lat, nie dysponując dzisiejszymi zdobyczami techniki wybudowano ponad 555 km trasy kolejowej z licznymi stacjami, mostami i wiaduktami.

Linia do początku lat 90. ubiegłego wieku odgrywała ważną rolę komunikacyjną w ruchu osobowym i towarowym, kiedy straciła swoją konkurencyjność na rzecz transportu samochodowego. Obecnie na wielu jej odcinkach nie ma żadnego regularnego ruchu.

Większość budynków stacyjnych stoi do dziś w nienaruszonym, choć nieco zdewastowanym stanie. Na jednej ze stacji – w Kasinie Wielkiej – Steven Spielberg kręcił fragmenty do “Listy Schindlera”, a Andrzej Wajda sceny do “Katynia”. Stacja ta, leżąca w sercu Beskidu Wyspowego jest jedną z najwyżej położonych stacji kolejowych w Polsce.

Koalicja Kolei Galicyjskiej

Inicjatywa Lokomotywa – Koalicja Kolei Galicyjskiej dąży do ocalenia 77-kilometrowego fragmentu tej linii między Chabówką i Nowym Sączem w Małopolsce. Na jej bazie miałby powstać produkt turystyczny, a jego największą atrakcją byłyby przejazdy zabytkowymi składami prowadzonymi przez parowozy.

Zdaniem miłośników kolei trasa posiadająca niespotykane nigdzie w Polsce walory widokowe łączy tereny o wyjątkowej atrakcyjności turystycznej.

W Chabówce znajduje się największy w Polsce skansen taboru kolejowego, a większość miejscowości, przez które prowadzi trasa to miejsca o dużych walorach turystycznych i wypoczynkowych (Rabka, Mszana Dolna, Kasina Wielka, Dobra, Tymbark, Łososina Górna, Limanowa, Pisarzowa, Nowy Sącz).

źródło:PAP