Mosty Katowice i Arcadis wykonają na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych projekt nowej linii kolejowej Zegrze – Przasnysz. Projekt będzie kosztował 32,5 mln zł netto.
Wykonawca ma 52 miesiące na przygotowanie dokumentacji i uzyskanie wszystkich potrzebnych pozwoleń, w tym środowiskowych i budowlanych. Podpisanie umowy projektowej oznacza, że mieszkańcy północnego Mazowsza są bliżej lepszego dostępu do stolicy. Kolej oznacza bowiem szybszy i wygodniejszy dojazd do Warszawy dla mieszkańców Przasnysza, Makowa Mazowieckiego, Pułtuska i Serocka. Projekt jest częścią rządowego programu Kolej Plus.
Linia na 160 km/h
Linia kolejowa między Zegrzem Południowym a Przasnyszem będzie w większości jednotorowa, zelektryfikowana. Użycie dwutorowych odcinków (długich mijanek) pozwoli pociągom mijać się bez konieczności dłuższego czekania na przejazd pociągu z przeciwnej strony. Składy będą poruszać się z maksymalną prędkością 160 km/h, a czas przejazdu między Zegrzem a Przasnyszem wyniesie około 50 minut. Organizator przewozów zadeklarował uruchomienie na tej trasie minimum 14 pociągów na dobę.
Kolej Północnego Mazowsza na dystansie około 73 km będzie miała 12 przystanków, w tym w miastach Serock, Pułtusk, Maków Mazowiecki i Przasnysz. Oraz w mniejszych ośrodkach: Jadwisin, Wierzbica, Trzepowo, Łubienica Superunki, Jeżewo, Kleszewo, Szlasy Bure, a także przystanek w gminie Szelków. Perony wykonawca odda w takim standardzie, aby wygodnie korzystały z nich osoby o ograniczonej mobilności. Na platformach pojawią się wiaty, ławki, tablice informacyjne i oświetlenie.
Ważne zadanie
Ekipy budowlane wejdą na plac inwestycyjny najpewniej w 2030 roku, a budowa potrwa do 2033 roku, ale zależy to od uzyskania finansowania na budowę. PLK i budżet państwa mają więc kilka lat na zabezpieczenie środków na inwestycję.
Pamiętam marzenia o kolei do Zegrza, Serocka, Pułtuska i dalej do Przasnysza. Podpisana dzisiaj umowa na projekt nowej linii kolejowej to krok, który przybliża nas do realizacji tej ważnej dla regionu inwestycji – mówi minister Jan Grabiec, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Nikogo nie trzeba przekonywać o zasadności budowy nowej linii kolejowej.
Podpisanie umowy na projekt nowej linii kolejowej Zegrze – Przasnysz to kluczowy krok w rozwoju infrastruktury kolejowej na Północnym Mazowszu, który przyczyni się do znacznej poprawy dostępności komunikacyjnej oraz komfortu podróży mieszkańców – mówi Piotr Malepszak, Wiceminister Infrastruktury.
Nowa trasa wypełni lukę na mapie kolejowej Polski.
Dzięki tej inwestycji mieszkańcy Przasnysza, Makowa Mazowieckiego, Pułtuska i Serocka zyskają szybki i wygodny dojazd do stolicy. Naszym celem jest tworzenie nowoczesnej i efektywnej sieci kolejowej, która będzie służyć społeczeństwu przez wiele lat – mówi Piotr Wyborski, Prezes Zarządu Polskich Linii Kolejowych S.A.
Jedno z czterech zadań
Pieniądze na wykonanie dokumentacji projektowej nowej linii pochodzą z programu Kolej Plus. W województwie mazowieckim do realizacji w tym działaniu zakwalifikowano cztery projekty. Oprócz umowy na projekt linii kolejowej Zegrze – Przasnysz (tzw. Kolei Północnego Mazowsza) na liście widzimy rewitalizację linii kolejowej Sokołów Podlaski – Siedlce. A ponadto odnowienie linii kolejowej nr 34 na odcinku Ostrów Mazowiecka – Małkinia. Mieszkańcy Kozienic i okolic także zyskają lepszy dostęp do kolei.
Program Kolej+ zaplanowano do 2029 r. Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury program jest wart ok. 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego – kolei. Więcej o Programie można przeczytać na stronie: https://www.plk-sa.pl/program-kolej-plus.