Do II etapu programu Kolej Plus zostało złożonych 47 wniosków wraz z przygotowaną dokumentacją studiów planistyczno-prognostycznych. PKP Polskie Linie Kolejowe oceniły dokumenty i wybrały 34 projekty, które zostaną zrealizowane.
Samorządy do 24 listopada złożyły do siedziby PKP Polskich Linii Kolejowych dokumenty z opracowanym wstępnym studium planistyczno-prognostycznym. Dokumenty dotyczyły 47 projektów o szacowanej wartości około 18 mld zł, które obejmują łącznie długość około 1500 km linii. Chociaż budżet Rządowego Programu wyniósł początkowo 6,6 mld zł, w tym 1 mld to środki jednostek samorządu terytorialnego (15%). A więc kolejarze mieli trudne zadanie, ponieważ znaczna część projektów musiała zostać odrzucona z powodu brakującego budżetu. Chociaż warto wskazać, że do II etapu zakwalifikowało się 79 projektów, natomiast część samorządów zrezygnowało z przeprowadzenia studiów przygotowawczych, które wiążą się ze sporymi kosztami, a pewności wykonania inwestycji i tak nie było. Z takiego założenia wyszedł m.in. woj. zachodniopomorskie – więcej informacji. Chociaż dzisiaj Rząd poinformował, że zwiększono prawie dwukrotnie budżet Programu, z 5,6 mld zł (środków budżetu państwa) do 11 mld zł.
Przypomnijmy, że ze zgłoszonych 47 projektów, dotyczyła 24 miast, które nie mają pasażerskich połączeń kolejowych. Złożone dokumentacje dotyczyły łącznie 42 miasta, z ponad 10 tys. mieszkańcami. W puli 47 projektów znalazło się 39 liniowych, w tym 13 o łącznej długość ok. 450 km dotyczących odbudowy lub poprawy parametrów nieczynnych linii. 9 projektów dotyczy budowy nowych linii o łącznej długości około 300 km. Rewitalizacji linii dotyczy 7 projektów o łącznej długość około 710 km. Jest 8 projektów punktowych związanych z budową nowych przystanków.
Bardzo się cieszę, że możemy dzisiaj przedstawić niezwykle ważny program dla całej Polski. Program, który mówi o odtworzeniu linii kolejowych. Sprawne i sprawcze państwo musi potrafić zajmować się wieloma sprawami jednocześnie. Wraca moda na kolej i bardzo się z tego cieszę. Bo kolej jest tym środkiem komunikacji, który jest bezpieczny, sprawny, szybki i przyjazny dla środowiska – powiedział Premier Mateusz Morawiecki – Polska nie może się rozwijać tylko fasadowo, musi być fundament i tym fundamentem jest zapewnienie osi komunikacyjnej, tego co zwiększa możliwości rozwojowe również mniejszych miejscowości i terenów wiejskich – dodał.
Jak poinformował Premier Morawiecki, zdecydowano się zwiększyć budżet programu Kolej Plus.
Dzisiejszy dzień można nazwać dniem historycznym. Program Kolej Plus wchodzi w nową decydującą fazę. Dzięki decyzji Premiera, którą dzisiaj potwierdzi Rada Ministrów, Program dostanie dodatkowy zastrzyk zamiast 5,6 mld zł, ponad 11 mld złotych – wytłumaczył Minister Aktywów Państwowych, Jacek Sasin.
Wybrano 34 projekty
Jak poinformował Minister Infrastruktury, Andrzej Adamczyk. Zrealizowane zostaną 34 projekty, których wartość to 11 mld zł, a prace obejmą łącznie 1203 km linii kolejowych. To m.in. projekt odbudowy trasy do Międzychodu, jak i dużego projektu budowy nowej trasy Zegrze – Przasnysz.
Program obejmuje 34 inwestycje. To dwa razy więcej niż w pierwotnym zamyśle – poinformował Wiceminister Infrastruktury, Andrzej Bittel.
Zakwalifikowane projekty: