Jak poprawić bezpieczeństwo na kolei?
Dziś w rozmowie w TVP Info Czesław Warsewicz wydawca portalu nakolei.pl podkreślał, że aby podnieść poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym konieczne są inwestycje liniowe oraz ciągłe prowadzenie prewencji w tym zakresie.
Wczorajszy tragiczny wypadek w Bartoszewicach raz jeszcze pokazał jak wiele jest do zrobienia w obszarze bezpieczeństwa na kolei. W okresie od marca do końca maja bieżącego roku doszło aż do 173 wypadków w ruchu kolejowym, w których życie straciło aż 78 osób. Do ponad połowy wypadków doszło właśnie na przejazdach kolejowych. Dlatego jak ciągle ważny jest element prewencji. Cały czas należy przypominać, że przed każdym znakiem stop należy się zatrzymać oraz respektować wszystkie znaki drogowe a przede wszystkim jeździć z wyobraźnią.
Poza prewencją należy inwestować w rozwiązania bezpieczne w ruchu kolejowym a takimi są przejazdy bezkolizyjne i przejazdy tzw. strzeżone lub z samoczynną sygnalizacją świetlną. W Polsce mamy 16.400 przejazdów, z czego 10.300 jest pozbawionych urządzeń ostrzegawczych, czyli są tzw. przejazdy niestrzeżone. Innymi słowy około 63% wszystkich przejazdów to przejazdy tzw. niestrzeżone. Natomiast we Francji na 18.364 przejazdów kolejowych jest około 40% to tzw. przejazdy niestrzeżone. Także widzimy, jaka jak duża jest do zrobienia.
Poprzez te inwestycje z pewnością nie wyeliminujemy całkowicie ryzyka wypadku na przejeździe, ale możemy je ograniczyć do minimum. Dlatego oczywiście aktualna zawsze pozostaje prewencja i apel abyśmy jeździli z wyobraźnią. Każde życie ludzkie jest darem i jeśli uratujemy, chociaż jedno to warto było podjąć każdy wysiłek. {jcomments on}