NaKolei.pl Opinie Jak będą konstruowane rozkłady jazdy w Polsce? Nadchodzi ogromna zmiana

Jak będą konstruowane rozkłady jazdy w Polsce? Nadchodzi ogromna zmiana

MM

Obecnie w Polsce konstrukcja rozkładu jazdy do długi i żmudny proces, w którym biorą udział przewoźnicy oraz zarządca infrastruktury, a perspektywa obowiązywania rozkładu to zaledwie rok,, w jego trakcie następują średnio co kwartał korekty, co ma związek z prowadzonymi pracami na sieci kolejowej. Tak nie musi być. Receptą jest horyzontalny rozkład jazdy, którego założenia przedstawiła spółka Centralny Port Komunikacyjny.

Konstruowanie rozkładów jazdy w perspektywie dłuższej niż rok pozwoli na stworzenie cykli odjazdów pociągów z danej stacji, umożliwi wprowadzenie większej liczby skomunikowań na stacjach węzłowych, na czym zyska pasażer, który będzie wiedział, niekoniecznie interesując się rozkładem jazdy, że pociągi zawsze jeżdżą w takcie i np. połączenie z Warszawy do Trójmiasta odjeżdża co 40 minut. Przykładem krajów europejskich, w których taki model się sprawdza są Niemcy, Szwajcaria i Holandia. Wprowadzenie i utrzymywanie pewnej oraz powtarzalnej oferty przewozowej to gwarancja do zwiększania liczby pasażerów, w tym średniej liczby odbywanych przejazdów pociągiem na osobę. Polska nadal nie może pochwalić się satysfakcjonującymi wynikami. W 2019 roku, rekordowym pod względem liczby przewiezionych pasażerów w Polsce, średnio mieszkaniec Polski w przewozach regionalnych odbył rocznie 7,40 podróży a w przewozach dalekobieżnych zaledwie 1,34 podróży. Mieszkaniec Niemiec w tym samym okresie odbył 33,38 podróży pociągami regionalnymi a w relacjach dalekobieżnych było to 1,82 podróży.

Uporządkowanie oferty przewozowej, dzięki zaprojektowaniu przez CPK ram horyzontalnego rozkładu jazdy, przyniesie korzyści także przewoźnikom, którzy mając stałą ofertę przewozową będą w stanie lepiej i dokładniej kupować tabor, dostosowany do typów przewozów, obsługiwanych tras i potoków pasażerskich, a więc zwiększyć efektywność funkcjonowania kolei w Polsce. Jak deklarują przedstawiciele spółki Centralny Port Komunikacyjny w opracowanie wspomnianego długoletniego, powtarzalnego rozkładu jazdy mają być zaangażowani przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, PKP Polskich Linii Kolejowych, PKP Intercity a docelowo również urzędów marszałkowskich, odpowiedzialnych za organizację przewozów na poziomie regionalnym.

Co trzeba zaznaczyć, zakładany horyzontalny rozkład jazdy CPK ma być opracowany dla roku 2030 roku oraz dla 2050 r.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności