Obecnie w Polsce konstrukcja rozkładu jazdy do długi i żmudny proces, w którym biorą udział przewoźnicy oraz zarządca infrastruktury, a perspektywa obowiązywania rozkładu to zaledwie rok,, w jego trakcie następują średnio co kwartał korekty, co ma związek z prowadzonymi pracami na sieci kolejowej. Tak nie musi być. Receptą jest horyzontalny rozkład jazdy, którego założenia przedstawiła spółka Centralny Port Komunikacyjny.
Konstruowanie rozkładów jazdy w perspektywie dłuższej niż rok pozwoli na stworzenie cykli odjazdów pociągów z danej stacji, umożliwi wprowadzenie większej liczby skomunikowań na stacjach węzłowych, na czym zyska pasażer, który będzie wiedział, niekoniecznie interesując się rozkładem jazdy, że pociągi zawsze jeżdżą w takcie i np. połączenie z Warszawy do Trójmiasta odjeżdża co 40 minut. Przykładem krajów europejskich, w których taki model się sprawdza są Niemcy, Szwajcaria i Holandia. Wprowadzenie i utrzymywanie pewnej oraz powtarzalnej oferty przewozowej to gwarancja do zwiększania liczby pasażerów, w tym średniej liczby odbywanych przejazdów pociągiem na osobę. Polska nadal nie może pochwalić się satysfakcjonującymi wynikami. W 2019 roku, rekordowym pod względem liczby przewiezionych pasażerów w Polsce, średnio mieszkaniec Polski w przewozach regionalnych odbył rocznie 7,40 podróży a w przewozach dalekobieżnych zaledwie 1,34 podróży. Mieszkaniec Niemiec w tym samym okresie odbył 33,38 podróży pociągami regionalnymi a w relacjach dalekobieżnych było to 1,82 podróży.
Uporządkowanie oferty przewozowej, dzięki zaprojektowaniu przez CPK ram horyzontalnego rozkładu jazdy, przyniesie korzyści także przewoźnikom, którzy mając stałą ofertę przewozową będą w stanie lepiej i dokładniej kupować tabor, dostosowany do typów przewozów, obsługiwanych tras i potoków pasażerskich, a więc zwiększyć efektywność funkcjonowania kolei w Polsce. Jak deklarują przedstawiciele spółki Centralny Port Komunikacyjny w opracowanie wspomnianego długoletniego, powtarzalnego rozkładu jazdy mają być zaangażowani przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, PKP Polskich Linii Kolejowych, PKP Intercity a docelowo również urzędów marszałkowskich, odpowiedzialnych za organizację przewozów na poziomie regionalnym.
Co trzeba zaznaczyć, zakładany horyzontalny rozkład jazdy CPK ma być opracowany dla roku 2030 roku oraz dla 2050 r.