Inwestycyjny „niedasizm” PKP Cargo – odpowiedź na pismo spółki
W odpowiedzi na pismo PKP Cargo dotyczącego inwestycyjnego „niedasizmu” spółki uprzejmie informujemy, że z ogólnie dostępnych informacji wielkość inwestycji w maszyny i urządzenia (w tym przede wszystkim tabor) w roku 2010, 2009 i 2008 były poniżej amortyzacji a w roku 2009 były niże aż o ponad 30% od amortyzacji. Dlatego dane zawarte w artykule są w pełni prawdziwe a Państwo swoimi wyrywkowymi informacjami wprowadzacie w błąd opinię publiczną.
Ponadto jak widać z pisma ambicją PKP Cargo są inwestycje rzędu amortyzacji. Trudno aż sobie wyobrazić, że spółka mieniąca się być liderem rynku przewozów towarowych w okresie koniunktury wynikającej z ogromnego zapotrzebowania na przewozy kruszyw spowodowanej budową autostrad oraz ogromnych środków płynących z Unii Europejskiej do polskiej gospodarki zadawala się jedynie inwestycjami na poziomie amortyzacji. Ułatwię zadanie decydentom PKP Cargo i podpowiem, że jeśli by inwestowali w ostatnich 3-4 latach środki w wysokości przynajmniej 2-3 mld zł rocznie to można uznać, że firma modernizuje się i umacnia swoją pozycję konkurencyjną.
Pismo PKP Cargo
6 bm. w „Naszym Dzienniku” i na portalu nakolei.pl Czesław Warsewicz wprowadził czytelników w błąd, pisząc w artykule „Inwestycyjny „niedasizm” na kolei” o rzekomych zapóźnieniach inwestycyjnych w PKP CARGO. Nieprawdą jest jakoby wielkość inwestycji realizowana w ostatnich latach przez PKP CARGO kształtowała się na poziomie zaledwie około 30-50% amortyzacji, a spółka nie była w stanie odtwarzać swojego dekapitalizującego się majątku, nie mówiąc już o inwestycjach modernizujących i poprawiających konkurencyjność podmiotu.
PKP CARGO systematycznie zwiększa nakłady inwestycyjne, które wpływają zarówno na odtworzenie zasobów, jak też na modernizację i poprawę konkurencyjności firmy. W latach 2010-2011 spółka przeznaczyła na inwestycje ponad 930 mln zł. Tymczasem amortyzacja w tym okresie wyniosła nieco ponad 620 mln zł, czyli nakłady inwestycyjne były nie niższe, a wyższe o 50% od amortyzacji. Tendencja ta utrzymuje się także w br. W pierwszej połowie 2012 roku nakłady inwestycyjne PKP CARGO wyniosły prawie 300 mln zł, w tym na zakupy i modernizację taboru prawie 255 mln zł, a amortyzacja niespełna 160 mln zł.{jcomments on}