Strona główna » Wiadomości » Intensywne prace na linii 104

Intensywne prace na linii 104

Redakcja
Fot. PKP PLK/ Piotr Hamarnik

W Nowym Sączu, Limanowej i Rabce-Zdroju postępuje modernizacja linii kolejowej nr 104. To pierwsza faza projektu „Podłęże-Piekiełko”, który zmieni gospodarcze i społeczne oblicze regionu. Największa inwestycja kolejowa na południu Polski pozwoli na skrócenie podróży w Małopolsce, zwiększy możliwości transportu towarów, a także ułatwi komunikację ze Słowacją.

 

Intensywne prace na linii 104. Pomiędzy Nowym Sączem a Limanową PKP Polskie Linie Kolejowe budują szybkie połączenie kolejowe, które ułatwi komunikację oraz skróci podróże pomiędzy tymi miejscowościami. Tory dostosowane do prędkości 160 km/h powstają w trudnym, podgórskim terenie. Największym obiektem realizowanym na tym odcinku jest niemal 4-kilometrowy tunel, który połączy Męcinę z Mordarką. Umowę na drążenie tunelu PKP PLK podpisały w marcu 2024 roku, a jest to najbardziej wymagający fragment tej inwestycji.

W czerwcu właściwy tunel dla pociągów zaczęła drążyć tarcza TBM „Jadwiga”. Maszyna ma średnicę prawie 11 metrów i waży przeszło 2,5 tysiąca ton. Ściany tunelu układa na bieżąco, po wydrążeniu kolejnych metrów. Obok powstaje tunel ewakuacyjny, który wykonuje mniejsza tarcza „Kinga”. Do dziś zrealizowała niemal 900 metrów podziemnej budowli, a dystans ten rośnie każdego dnia. Prace przy obu obiektach zaplanowano na około 10 miesięcy.

Zaawansowane prace budowlane toczą się również na innych odcinkach realizowanej inwestycji. W Męcinie rośnie nowa stacja kolejowa, a w Mordarce, po drugiej stronie tuneli, nowy przystanek. W Chomranicach istniejący peron jest przebudowywany, a obok powstaje nowe skrzyżowanie bezkolizyjne.

Prace poza tunelem

Dużo dzieje się również w Rabce-Zdroju i Nowym Sączu. W tych miejscowościach prace budowlane przy modernizacji linii kolejowej nr 104 rozpoczęły się w pierwszej kolejności. W Rabce ruszyła ostatnia faza inwestycji. Układane są tory, a wykonawcy przygotowują się do zawieszenia sieci trakcyjnej. Pociągi ponownie dojadą do małopolskiego uzdrowiska już za kilka tygodni.

W Nowym Sączu w lipcu kolejarze oddali do użytku nowe bezkolizyjne skrzyżowanie na ul. Krakowskiej, a prace przy innych obiektach inżynieryjnych są na końcowym etapie zaawansowania. Zadanie zakończy się tam już za kilka miesięcy, na początku 2026 roku. Szeroki zakres inwestycji widać również w Limanowej, gdzie postępują prace przy modernizacji stacji kolejowej i budowie torów w nowym śladzie.

Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK podsumowuje, że obecnie prace budowlane w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko” wykonawcy realizują na czterech odcinkach. A na cztery kolejne fragmenty: Rabka Zaryte–Mszana Dolna–Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc–Tymbark, Tymbark–Limanowa oraz Podłęże–Gdów PKP PLK prowadzą postępowania przetargowe. Pozostałe przetargi dla tej inwestycji zarządca infrastruktury ogłosi do końca tego roku.

Projekt „Podłęże-Piekiełko” składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka–Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków–Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Więcej o projekcie: www.podleze-piekielko.pl.

Podobne artykuły