Medcom poinformował, że podczas tegorocznej edycji TRAKO zaprezentuje na stoisku firmowym wyłącznie produkty zaprojektowane w technologii węglika krzemu (SiC).
Będą to nie tylko nowe rozwiązania kolejowe, ale także urządzenia dla komunikacji miejskiej – tramwajów, autobusów wodorowych i wagonów metra.
Tegoroczna edycja TRAKO ma szczególny wymiar, z uwagi na dwa niezwykle ważne jubileusze: 200-lecie światowej kolei oraz 100-lecie Polskich Kolei Państwowych. To idealna platforma do rozmowy nie tylko o dziedzictwie i historii naszej kolei, ale przede wszystkim przyszłości i wyzwaniach, z którymi będziemy się mierzyć w najbliższych latach. Bieżąca sytuacja w branży jest dobra, a rosnąca liczba zamówień na pojazdy i inwestycji w kolej napawają optymizmem. Z drugiej jednak strony, transformacja europejskiego systemu energetycznego, ściśle powiązana z rosnącym znaczeniem OZE i coraz wyższymi wymogami środowiskowymi, musi iść w parze z postępem technologicznym. Medcom od niemal 40 lat uczestniczy w rozwoju polskiego i światowego transportu publicznego, dostarczając rozwiązania, które ograniczają zużycie energii, zmniejszają koszty eksploatacji pojazdów, a jednocześnie spełniają najwyższe standardy niezawodności i wytrzymałości. Najbardziej imponujące wyniki osiągamy w tych wszystkich obszarach stosując w naszych produktach węglik krzemu, a TRAKO to doskonała okazja do ich promocji – mówi Piotr Wroński, wiceprezes Medcomu.
Na koniec br. nawet 70% produktów, które opuszczają warszawską fabrykę Medcomu powstają w technologii SiC. W trakcie TRAKO zobaczymy urządzenia zastosowane w najnowszych realizacjach.
Przetwornica dla KDP i nie tylko
Medcom zaprezentuje pierwszą w Europie wielosystemową przetwornicę SiC dla kolei dużych prędkości. Jest to całkowicie nowa konstrukcja, która wyznacza najwyższe standardy wymiarów i wagi przetwornic wielosystemowych dużej mocy. Dzięki temu może być stosowana w wagonach niskopodłogowych. Urządzenie jest przystosowane do pracy z trzema typami napięć UIC: 1500 VDC, 1500 VDC oraz 1000 VAC. Po raz pierwszy trafiły do nowych pojazdów Talgo 230. Hiszpanie produkują te pociągi dla Deutsche Bahn (DB) oraz duńskich kolei państwowych (DSB).
Medom produkuje również nowe przetwornice wagonowe, w tym m.in. do kolejowych wagonów sypialnych. Dotyczy to pojazdów produkowanych przez Stadlera dla Kazachstanu oraz do wagonów metra CAF dla Londynu i Amsterdamu.
Spółka pokaże zasilacze buforowe: w tym najnowsze wersje zasilaczy stosowane w ezt-ach, wagonach metra Kinki Sharyo dla Kairu oraz zasilacz dla platformy wagonów pasażerskich Siemens Mobility US, który jest częścią urządzenia EEB (Electric Equipment Box) zasilającego wagony pasażerskie oraz ładującego baterie zasilania awaryjnego. Wagony wyposażone w to rozwiązanie są obecnie eksploatowane w Kanadzie i w USA.
Warto również zwrócić uwagę na konwertery DC/DC do ogniw paliwowych: wykorzystywane w elektrycznych zespołach trakcyjnych (ezt), a także wodorowych autobusach i trolejbusach. Solaris Urbino 18 wyposażony w system napędowy Medcom otrzymał tytuł Bus of the Year 2025.
Ponadto Medcom wytwarza energooszczędny system napędowy do tramwajów. To rozwiązanie, które dzięki przemyślanej integracji falownika trakcyjnego, przetwornicy pomocniczej oraz systemu odzysku i magazynowania energii z hamowania pozwala zaoszczędzić nawet do 40% energii w pojeździe. Po raz pierwszy zostało zastosowane w tramwajach EN 140 dla Warszawy.