NaKolei.pl WiadomościInfrastruktura Ile trwa proces inwestycyjny, czyli jak przebiega realizacja CPK

Ile trwa proces inwestycyjny, czyli jak przebiega realizacja CPK

Redakcja
Wstępna koncepcja Portu Solidarność autorstwa Zaha Hadid Architects.

Każda duża inwestycja zaczyna się od etapu planistycznego. Przysłowiowe wbicie pierwszej łopaty to czynność poprzedzona często wieloletnimi procesami. Co to oznacza w praktyce w przypadku budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego? Dlaczego ważny jest podział na etapy i skrupulatnie przygotowanie inwestycji na samym starcie? I przede wszystkim – czemu to wszystko musi aż tak długo trwać?

Nowoczesne lotnisko, szybkie połączenia kolejowe, drogi szybkiego ruchu skomunikowane z większością miast w Polsce. Każdy z nas chciałby już móc skorzystać z tych udogodnień. Niestety, planowanie i budowa inwestycji takiej, jak Centralny Port Komunikacyjny to długotrwały proces, wymagający czasu i cierpliwości.

Planowanie od A do Z

Tak jak każda podróż zaczyna się od pierwszego kroku, tak każda inwestycja zaczyna się od dobrego planu. Najważniejszym dla nas dokumentem jest ustawa o CPK, a także tzw. program wieloletni CPK – mówi Minister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Program Wieloletni to dokument mający na celu zapewnienie podstaw funkcjonowania, planowania i finansowania Programu CPK. „Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap I. 2020-2023” został przyjęty przez Radę Ministrów w październiku 2020 r.

Ten program to praktyczny wyraz determinacji rządu do realizacji CPK. Dotyczy on pierwszego z etapów przygotowań do budowy CPK, ale zaraz po jego zakończeniu pojawi się nowa odsłona dokumentu na kolejne lata trwania inwestycji – dodaje Minister Horała.

Etap I obejmuje działania wstępne – w szczególności związane z planowaniem oraz opracowaniem założeń projektowych, a także wykupem gruntów pod realizację inwestycji. Podział na etapy, szczególnie jeśli pracuje się w reżimie finansów publicznych, jest uzasadniony, a wręcz niezbędny. Zasadniczym celem jest szczegółowe zdefiniowanie zakresu i skali inwestycji, przyjęcie optymalnych rozwiązań odnośnie możliwych wariantów realizacji przedsięwzięcia. Nie mniej istotne jest określenie optymalnego planu jego realizacji, szczegółowych harmonogramów, jak i budżetów poszczególnych projektów, a także określenie sposobu ich finansowania, w tym ze środków publicznych.

Otwartość na dialog

Ważne jest, aby uświadomić sobie konieczność wyodrębnienia etapu przygotowawczego. Przyjęty podział realizacji programu CPK na etapy wynika z kilku powodów. Najważniejszym z nich jest to, że zgodnie z najlepszymi praktykami realizacji tego typu inwestycji, pierwszym etapem jest faza przygotowawcza, obejmująca co najmniej etap planowania i opracowania założeń projektowych – mówi Konrad Majszyk, Rzecznik prasowy Spółki CPK.

Wynika to przede wszystkim z faktu, że najwięcej potencjalnych oszczędności na tego typu projektach wiąże się z etapami planowania i projektowania. W miarę postępów (przejście na etap wykonawczy) potencjał uzyskiwania oszczędności zmniejsza się bowiem znacząco. Dodatkowo każda decyzja musi być wcześniej poddana nie tylko ocenie ekspertów, ale również środowisk lokalnych, które mają pełne prawo do wnoszenia swoich uwag. Taka otwartość na dialog oznacza dłuższe procedury i tym samym przesunięcie w czasie zakończenia poszczególnych etapów inwestycyjnych.

Idealnie obrazują to prace nad Strategicznym Studium Lokalizacyjnym, które wraz z przeprowadzoną strategiczną oceną oddziaływania na środowisko (SOOŚ) zostało przyjęte przez pełnomocnika rządu ds. CPK Marcina Horałę w kwietniu 2021 roku, po ponad półtora roku prac.

Strategiczne Studium Lokalizacyjne

Publikacja SSL to kolejny istotny kamień milowy naszego projektu. Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko pozwala spojrzeć na program inwestycyjny jako na pewną całość. Dziękujemy za wszystkie przesłane do nas uwagi. Dzięki nim nasze inwestycje będą lepiej dostosowane do oczekiwań społecznych i wymogów środowiskowych. Przy okazji już teraz zapraszamy do aktywnego włączenia się w konsultacje, które będą dotyczyć konkretnych lokalizacji przygotowywanych przez nas inwestycji. Głos mieszkańców i organizacji społecznych pozwala nam lepiej wypełnić postawione przed nami zadania – mówił wówczas Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Inwestycje objęte Strategicznym Studium Lokalizacyjnym to port lotniczy wraz z zintegrowanym węzłem komunikacyjnym oraz kolejowe inwestycje towarzyszące, na które składają się nowe odcinki linii kolejowych i infrastruktura badawcza. Dodatkowo w jego zakres wchodzą inwestycje drogowe, których budowa związana jest z powstaniem CPK oraz pozostałe inwestycje towarzyszące, takie jak linie i stacje elektroenergetyczne, instalacje do przesyłu i magazynowania paliw czy węzły przesiadkowe integrujące nowe stacje i przystanki kolejowe z transportem publicznym.

Podstawą SSL są korytarze przyszłych linii kolejowych o łącznej długości prawie 2000 km. W pierwszej wersji SSL projektanci opracowali dla tych linii ponad 10 tys. km wariantów, czyli 200 razy więcej niż wybudowano w Polsce po 1989 r. i 2,5-krotnie więcej niż istnieje wszystkich autostrad i dróg ekspresowych w naszym kraju. W ramach dwóch etapów ogólnopolskich konsultacji mieszkańcy zgłosili prawie 160 tys. uwag i wniosków (to trzy razy więcej niż łączna liczba miejsc na Stadionie PGE Narodowym w Warszawie).

Podczas pierwszej tury uzgodnień SSL, które miały miejsce od 10 lutego do 10 marca 2020 r., mieszkańcy i samorządowcy zgłosili ponad 146 tys. uwag. Na tej podstawie spółka CPK opublikowała w sierpniu 2020 roku raport, w którym odniosła się do zgłoszeń dotyczących korytarzy dla inwestycji CPK. W takiej formie – z korytarzami transportowymi miejscowo poszerzonymi pod wpływem uwag i propozycji mieszkańców – projekt SSL poddany został strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko (SOOŚ).

W ramach SOOŚ odbył się drugi etap konsultacji społecznych, który miał miejsce od 30 listopada do 31 grudnia 2020 roku. W trakcie tych działań mieszkańcy mogli zapoznać się ze zmodyfikowanym projektem SSL (uwzględniającym część uwag z pierwszego etapu konsultacji), a także ze sporządzoną do tego projektu prognozą oddziaływania na środowisko. W efekcie do spółki CPK wpłynęło prawie 13 tys. kolejnych uwag i wniosków.

Kolejne etapy

Pozostaje pytanie, co jest jeszcze potrzebne, aby wbić przysłowiową pierwszą łopatę na terenie inwestycji? Przyjęcie powyższego dokumentu znacząco przybliżyło spółkę CPK do etapu określenia lokalizacyjnych wariantów inwestycji, wystąpienia o decyzję środowiskową, lokalizacyjną, a docelowo do projektowania.

Podczas przygotowań do budowy kolejowych szprych CPK priorytetem jest zminimalizowanie wpływu inwestycji na ludzi i środowisko. Kolejnym etapem będą prace w ramach studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych (STEŚ), których finalnym efektem będzie jeden wybrany dla danego odcinka wariant inwestorski jako kluczowy wkład do uzyskania decyzji środowiskowej. Dla lotniska w międzyczasie powinna zapaść również kluczowa decyzja lokalizacyjna oraz powstać ostateczny Master Plan Portu Solidarność, który powinien być gotowy w 2023 roku. Te wszystkie elementy razem zamkną pierwszy etap – przygotowawczy, który pozwoli na przejście do kolejnego etapu.

Podpisanie kontraktu na prace przygotowawcze do budowy pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości, w ramach projektu CPK. Konferencja prasowa z udziałem Premiera Mateusza Morawieckiego, Ministra Marcina Horały, Pełnomocnika rządu ds. CPK oraz Prezesa CPK Mikołaja Wilda.

Master Architekt

Powstanie Master Planu musi poprzedzić wybór głównego architekta. Generalny Projektant Architektury, czyli tzw. Master Architekt, to podmiot, który będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie terminala pasażerskiego i dworca kolejowego wraz z węzłem przesiadkowym transportu publicznego. To on będzie odpowiedzialny za wygląd i konstrukcję najważniejszych obiektów Portu Solidarność.

W trwającym obecnie drugim etapie postępowania przetargowego CPK bierze udział pięciu oferentów. Są wśród nich dwa biura projektowe wywodzące się z Wielkiej Brytanii: Foster+Partners i Zaha Hadid, amerykańska pracownia Kohn Pedersen Fox, pracownia Vidal y Asociados Estudio de Arquitectura z Hiszpanii oraz Dar Al-Handasah i Perkins&Will, czyli konsorcjum amerykańsko-libańskie. Zainteresowanie przetargiem ze strony renomowanych, międzynarodowych biur projektowych z doświadczeniem przy dużych inwestycjach lotniskowych w różnych częściach świata, podkreśla wagę inwestycji, jaką jest budowa Portu Solidarność w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W dialogu konkurencyjnym biorą udział architekci z ogromną wiedzą techniczną i bogatym doświadczeniem zawodowym zdobytym przy okazji budowy i rozbudowy portów lotniczych m.in. w Pekinie (Daxing), Singapurze (Changi), w Stambule i Dubaju, na londyńskim Heathrow czy JFK w Nowym Jorku.

Więcej informacji i historii o CPK poznasz na https://cpkstory.pl/

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności