Deutsche Bahn (DB) zmodernizuje do 32 pociągów ICE 3neo, aby mogły realizować połączenia do Polski i Francji. Kontrakt o wartości 200 mln euro otrzymał Siemens Mobility, producent pociągów.
ICE 3neo pojadą z Berlina do Warszawy. Niemieckie koleje zwiększają pokazują w ten sposób, że rozszerzą swoją działalność międzynarodową. Modernizacja spowoduje, że po raz pierwszy pociągi klasy ICE zawiozą podróżnych na trasie Berlin- Warszawa-Berlin.
Do tej pory ICE 3neo przewoźnik eksploatuje w Niemczech oraz na trasach z Frankfurtu nad Menem do Brukseli i Amsterdamu. Jednak, aby składy mogły wyjechać na polskie tory, wymagają modyfikacji, które wykona zakłada Siemensa w Krefeld. DB informuje, że proces modernizacji taboru potrwa kilka lat. Potem składy ICE 3neo przejdą proces homologacji w Polsce oraz we Francji, dokąd pociągi będą wozić podróżnych. Modyfikowane składy wzmocnią również połączenia do Belgii i Holandii.
W przyszłości chcemy połączyć Berlin i Warszawę dzięki ICE. Aby to osiągnąć, zwiększamy międzynarodowy charakter ICE 3neo i inwestujemy dodatkowe 200 milionów euro w zatwierdzenie naszego flagowego projektu dla Polski i Francji. To dalsza inwestycja w integrację kolejową Europy. Rozkwit międzynarodowych przewozów dalekobieżnych pokazuje, że nasza strategia rozwoju jest słuszna. Uwolnimy pełny potencjał ogólnoeuropejskiego transportu dalekobieżnego, jeśli teraz zostaną podjęte odpowiednie działania infrastrukturalne – powiedział dr Michael Peterson, członek zarządu DB ds. dalekobieżnych przewozów pasażerskich.
Dla Siemens Mobility pozyskanie kontraktu oznacza docenienie ich technologii w rozwoju kolejowych połączeń międzynarodowych.
Mobilność transgraniczna to klucz do lepszej łączności Europy. Dzięki naszemu sprzętowi dostosowanemu do specyfiki danego kraju, ICE 3neo jest optymalnie dostosowany do systemów sygnalizacyjnych i infrastruktury w każdym z nich. Umożliwi to nie tylko bezpośrednie połączenie z Berlina do Warszawy, ale także połączenia z Francją – szybkie, komfortowe i przyjazne dla klimatu. To wyraźny sygnał dla międzynarodowego transportu kolejowego i wyraz zaufania dla naszej technologii – stwierdził Michael Peter, prezes Siemens Mobility.
Interoperacyjność ICE 3 neo
ICE 3neo pojadą z Berlina do Warszawy. Siemens Mobility wyposaży pociągi (nie więcej jak 32 sztuki taboru) w odpowiednie komponenty, aby zapewnić kompatybilność z kolejową infrastrukturą w Polsce i we Francji. Pierwsze certyfikowane pojazdy DB otrzyma w 2031 roku zaś ostatnie składy producent przekaże do 2032 roku.
Niemcy będą więc gotowi na uruchomienie Kolei Dużych Prędkości w Polsce. Wszak w 2032 powstanie odcinek linii „Y” z Warszawy do Łodzi, z przystankiem przy Lotnisku CPK. Natomiast w 2035 roku spółka CPK planuje otwarcie odcinków KDP z Łodzi do Sieradza i dalej do Poznania oraz Wrocławia.
DB zamówiło w Siemens Mobility łącznie 90 pociągów ICE 3neo, z czego 29 przewoźnik zdążył już odebrać. Pierwszy pociąg wszedł do eksploatacji w listopadzie 2022 roku i zastąpił składy starszych typów. Od tego czasu DB udało się znacznie zmniejszyć liczbę odwołań pociągów z powodu awarii pojazdów na trasach międzynarodowych do Belgii i Holandii.
Warunki podróżowania w ICE 3neo są bardziej komfortowe niż w pociągach wcześniejszych generacji dzięki innowacyjnym fotelom i lepszemu wykończeniu wnętrz. Kilka miesięcy temu wprowadzono w nich kolejne udogodnienia dla pasażerów, w tym zamontowano dodatkowe wyposażenie w toaletach oraz modyfikacja oświetlenia. A pasażerowie pierwszej klasy uzyskali możliwość ładowania smartfonów nie tylko przy pomocy gniazdka, ale i systemu indukcyjnego.