Prezes PKP S.A. niedawno zapowiedział, że Holding Grupy PKP powstanie i będzie obowiązywać w połowie lipca. Co to w zasadzie oznacza dla pasażera? Jak będzie funkcjonować taki holding? Co się zmieni? Skierowaliśmy się z pytaniami do PKP S.A.
W zeszłym tygodniu Prezes Krzysztof Mamiński w wywiadzie dla Polskiego Radia zapowiedział, że od lipca Grupa PKP będzie funkcjonować na zasadach holdingowych. Utworzenie takiej struktury miało być jednym z głównych założeń strategicznych Grupy od 2018 roku. Założeniem holdingu jest wzmocnienie i integracji spółek należących do struktury.
Jak już pisaliśmy na łamach NaKolei.pl, w holdingu zabraknie PKP Polskich Linii Kolejowych. Na ten moment według zapewnień Prezesa Mamińskiego, w skład holdingu na pewno wejdą inne spółki z Grupy PKP. Czyli spółka matka: PKP S.A. oraz 10 spółek: PKP Intercity, Wars, PKP SKM, PKP Cargo, PKP LHS, PKP Informatyka, KZŁ Bydgoszcz, Xcity Investment, PKP Telkol, CS Natura Tour).
Obszary działalności
Według pierwszych wyjaśnień Mamińskiego, holding ma funkcjonować na 11. obszarach wspólnej działalności. Prezes PKP S.A. wymienił takie obszary jak: komunikacja, plany strategiczne, polityka informacyjna, zakupy, wspólne reklamowanie kolei, obsługa prawna. W kwietniu br. informował, że w ramach holdingu będzie możliwe utworzenie wspólnej polityki zatrudnieniowo-płacowej we wszystkich spółkach z Grupy PKP.
Aktualnie projektowane w ramach Grupy PKP obszary współpracy obejmują m. in. finanse i rachunkowość, aktywność międzynarodową, zagadnienia z zakresu zarządzania ludźmi, informatykę i telekomunikację, audyt wewnętrzny i kontrolę wewnętrzną, bezpieczeństwo oraz nadzór właścicielski – tłumaczy nam Michał Stilger, Rzecznik Prasowy PKP S.A.
Około 15 lipca spółki z Grupy PKP mają podpisać wspólną Kartę Grupy PKP. Holding Grupy PKP ma działać na zasadach holdingowych znanych na całym świecie.
Wspólna platforma zakupowa
Dotychczas każda ze Spółek z Grupy PKP ogłaszała przetargi na własnych platformach zakupowych. Czyli PKP Intercity chcąc kupić nowe lokomotywy publikowała przetarg na własnych stronach platformy zakupowej. PKP S.A. wyłaniały wykonawcę modernizacji dworca na własnej platformie itd. Utworzenie struktury holdingowej może jednak pozwolić na stworzenie wspólnej platformy zakupowej.
W ramach obszaru zakupów będą wykorzystywane dostępne prawnie rozwiązania, w tym m. in. platforma zakupowa uregulowana w prawie zamówień publicznych – powiedział Michał Stilger. – W pierwszym okresie funkcjonowania Karty Grupy PKP strony umowy holdingowej będą opracowywane poszczególne polityki (obszarowe) w celu ich wdrożenia – dodał.
Co ze strategiami Spółek?
Spółki z Grupy od lat realizują swoje strategie, które określają działania firm przynajmniej przez kolejne lata. Jak wskazuje Rzecznik Prasowy PKP S.A., struktura holdingowa nie wpłynie na integracje w przyjęte strategie.
Grupa PKP (holding) nie posiada osobowości prawnej i powstaje na podstawie stosownej wielostronnej umowy spółek przystępujących do holdingu. Powyższe pozwala na zachowanie przewidzianej prawem autonomii spółek wchodzących w skład holdingu, w ramach której strony umowy holdingowej (Karty Grupy PKP) mogą kształtować sposób funkcjonowania w poszczególnych obszarach współpracy – tłumaczy Stilger.
Jednak jak wskazuje, fakt funkcjonowania spółek w ramach holdingu będzie wymagał przeglądu obecnie realizowanych strategii i ewentualnych rewizji w aspekcie uwzględnienia rozwiązań przyjmowanych w wykonaniu Karty Grupy PKP.
Holding otwarty
Prezes w wywiadzie dla Polskiego Radia stwierdził, że „zaprasza innych” do dołączenia do struktury holdingowej Grupy PKP. Skierowaliśmy się z pytaniem do PKP S.A., czy te „zaproszenie” jest skierowane do podmiotów wychodzących poza strukturę Grupy PKP. Spytaliśmy czy przykładowo przewoźnik samorządowy, jakim są np. Koleje Mazowieckie mogą być częścią holdingu Grupy PKP.
Przystąpienie do holdingu nie jest warunkowane istnieniem powiazań o charakterze kapitałowym. Karta Grupy PKP przewiduje, że stroną umowy holdingowej może zostać każdy podmiot prowadzący działalność w obszarze kolejowym – stwierdził Michał Stilger, Rzecznik Prasowy PKP S.A.
Jak dodaje Stilger, umowa holdingowa ma charakter formalny i stanowi narzędzie zarówno dalszego systematyzowania i pogłębiania istniejących relacji i powiązań funkcjonalnych pomiędzy podmiotami Grupy PKP, jak i stwarza możliwość wykreowania nowych obszarów współpracy.
Holding – co to oznacza dla pasażera?
Poprosiliśmy PKP S.A., aby określiły co przekształcenie Grupy PKP w holding może oznaczać dla zwykłego pasażera.
Z punktu widzenia np. pasażera przekształcenie Grupy PKP w strukturę holdingową (m.in. powołanie organów Grupy PKP) może oznaczać przede wszystkim kontynuowanie standaryzacji realizowanych działań oraz wzmacnianie specjalizacji (kompetencji) poszczególnych spółek Grupy PKP (np. w ramach obszaru informatyki i telekomunikacji, relacji międzynarodowych, itp.) – mówi Stilger.
Jak podkreśla, to nie jest powrót do czasów kiedy kolej była jednymi wielkimi Polskimi Kolejami Państwowymi. Tak jak po reformie z 2001 roku, nadal będziemy mieli rozłam kolei na wiele spółek-matek i spółek-córek.
Należy podkreślić, że formalne utworzenie holdingu (…) przede wszystkim wpisuje się w ogólnoeuropejski trend rozwojowy. W powyższym kontekście kluczowym zadaniem PKP S.A. pozostaje ukształtowanie skutecznych narzędzi zarządzania poprzez przywrócenie PKP S.A. roli integratora w strukturze kolejowej – dodał Stilger.
Podsumowując, pasażer w żaden sposób nie powinien odczuć tej zmiany.