Strona główna » Wiadomości » Hiszpańskie firmy łączą siły, aby zastosować napęd wodorowy w pociągu dużych prędkości Talgo 250

Hiszpańskie firmy łączą siły, aby zastosować napęd wodorowy w pociągu dużych prędkości Talgo 250

Redakcja
Fot. Talgo

Dziesięć hiszpańskich firm połączyło siły w celu zaprojektowania, zbudowania i zainstalowania, po raz pierwszy na świecie, systemu napędowego opartego na odnawialnych wodorowych ogniwach paliwowych w pociągu dużych prędkości. W ramach projektu Hympulso firmy opracują zestaw technologii, które można zastosować w pociągu Talgo 250, umożliwiając elektryfikację sieci kolejowej za pomocą energii wytwarzanej w całości ze źródeł odnawialnych.

Wśród partnerów projektu Hympulso, prowadzonego przez Talgo, są Golendus, Ingeteam, Optimus3D, Repsol i Sener. Inicjatywa otrzymała dotację w wysokości 6,5 miliona euro i jest częścią programu motywacyjnego na rzecz innowacyjnego łańcucha wartości i wiedzy na temat wodoru odnawialnego w ramach planu odbudowy, transformacji i odporności.

Hympulso będzie miał charakter kompleksowy: aktywuje cały łańcuch wartości wodoru odnawialnego w systemie kolejowym, od produkcji po konsumpcję. Projekt umożliwi również analizę wpływu przyszłej transformacji na różne aktywa infrastruktury kolejowej zarządzane przez Adif, takie jak obiekty utrzymania czy tory.

Rezultatem projektu będzie  wspólna produkcja instalacji zasilania wodorem dostosowanych do potrzeb kolei – zarówno mobilnych, jak i stacjonarnych – oraz pionierski prototyp hybrydowego bimodalnego pociągu pasażerskiego z automatyczną zmianą rozstawu szyn, który będzie mógł poruszać się zarówno po sieciach konwencjonalnych, jak i szybkich, wykorzystując zasilanie z sieci trakcyjnej, jeśli będzie dostępne, lub wodór i akumulatory w tych korytarzach, które nie są zelektryfikowane.

Wszyscy partnerzy projektu starają się rozwijać swoje technologie i wiedzę specjalistyczną w dziedzinie odnawialnego wodoru wraz z Hympulso. Celem Talgo będzie opracowanie, wyprodukowanie i przetestowanie podwójnej hybrydowej trakcji wodorowej w pociągu Talgo 250, przeznaczonym do operacji dalekobieżnych na odcinkach mieszanych: częściowo zelektryfikowanych i częściowo niezelektryfikowanych.

Pociągi Talgo 250, mają po dwa techniczne wagony końcowe (CET), które są obecnie wykorzystywane do generowania energii elektrycznej w celu zasilania jednostek trakcyjnych wykorzystując olej napędowy na odcinkach bez sieci trakcyjnej. W ramach projektu Hympulso jeden z tych spalinowych CET zostanie zastąpiony w jednostce Talgo 250 przez jeden wyposażony w ogniwa paliwowe i akumulatory, które będą dostarczać energię elektryczną do lokomotyw przy użyciu w 100% odnawialnego wodoru.

Podział prac uczestników projektu

Ingeteam zaprojektuje, wyprodukuje i przetestuje odwracalne przetwornice dużej mocy, zdolne do ładowania akumulatorów z sieci trakcyjnej. Repsol i Golendus będą odpowiedzialne za rozwój dwóch instalacji tankowania wodoru. Repsol wdroży obiekt mobilny, natomiast fabryka wodoru Golendus będzie stacjonarnym obiektem produkcyjno-dostawczym. W zakresie obiektów zaopatrzenia w wodór oraz infrastruktury kolejowej spółka Sener przeprowadzi globalną analizę ryzyka i symulację funkcjonowania usług. W obu przypadkach stworzona zostanie platforma kontroli logistyki umożliwiająca monitorowanie wykorzystania wodoru w sieci. Alava SME Optimus3D będą pracować nad nowymi materiałami i procesami do zastosowania w zastosowaniach wodorowych, bardziej wydajnymi i trwałymi w oparciu o produkcję przyrostową.

 

Podobne artykuły