NaKolei.pl WiadomościKDP Hiszpanie wjeżdżają na francuskie tory swoimi pociągami KDP. Na dwóch atrakcyjnych trasach

Hiszpanie wjeżdżają na francuskie tory swoimi pociągami KDP. Na dwóch atrakcyjnych trasach

Adrian Izydorek
Fot. Renfe

Hiszpański przewoźnik rozpoczął wczoraj testy szybkich pociągów AVE na dwóch trasach do Francji. Między państwami trwa otwarta konkurencja na torach.

W maju 2021 roku OUIGO, czyli marka pociągów należących do francuskiej grupy SNCF wyjechało na tory na najpopularniejszej trasie w Hiszpanii: Madryt – Barcelona. Oznaczało to, że na trasie został zerwany monopol. Dla Hiszpanów było to dość problematyczne bo marka OUIGO oferowała konkurencyjne ceny. Hiszpańskie Renfe zdecydowało się odpowiedzieć uruchamiając na trasie tanie połączenie KDP pod marką AVLO. W międzyczasie na trasę wszedł nowy przewoźnik kolejowy Iryo, którego współwłaścicielem jest natomiast włoska Trenitalia.

Obecnie każdego dnia uruchamianych jest kilkadziesiąt pociągów KDP między Madrytem a Barceloną. Pasażer ma szeroki wybór oferty: od tańszych OUIGO po bardziej komfortowe AVE. W godzinach szczytu pociągi odjeżdżają nawet co 5 minut.

Renfe lekko straciło pozycję na najpopularniejszej trasie w Hiszpanii, potrzebna była reakcja. Hiszpanie zdecydowali się odpowiedzieć poprzez ekspansję swoich szybkich pociągów AVE na trasach do Francji. Wczoraj, 16 stycznia 2022 roku Renfe rozpoczęło testy szybkiego pociągu na trasie z Barcelony do Lyonu. Przejazd symulował cały przebieg trasy, wraz z postojami na przystankach handlowych tj.: Girona, Figueres Vilafant, Perpignan, Narbonne, Montpellier, Nimes i Valence TGV.

Rozpoczęcie tych testów było możliwe dzięki temu, że Renfe spełnia wszystkie wymogi bezpieczeństwa, a po spełnieniu wszystkich wymagań Francuskiej Agencji Bezpieczeństwa (EPSF), uzyskała certyfikat Agencji Kolejowej Unii Europejskiej (ERA) – informuje Renfe.

Jak informuje Renfe, w Hiszpanii certyfikat bezpieczeństwa przyznaje się na eksploatację na całej sieci kolejowej, we Francji natomiast certyfikat dotyczy poszczególnych linii kolejowych. Renfe 22 grudnia 2022 roku otrzymało certyfikat na obsługę linii Perpignan-Lyon i Perpignan-Marsylia.

Wczoraj rozpoczęły się testy, podczas których do połowy kwietnia mają zostać przeszkoleni maszyniści, tak aby znali szlak. Hiszpanie planują wystartować z nowym połączeniem jeszcze przed wakacjami. Uruchomienie nowych pociągów ma zostać podzielone na dwa etapy:

  • na początku Hiszpanie planują uruchamiać pociągi co drugi dzień, łącznie tygodniowo 12 par pociągów na trasach Madryt – Marsylia i Barcelona – Lyon;
  • w drugim etapie planowane jest uruchomienie codziennych pociągów na obu trasach; każdego dnia dwie pary pociągów na trasie Madryt – Marsylia oraz dwie pary pociągów Barcelona – Lyon. Łącznie 28 par pociągów na dwóch trasach.

Jednocześnie Renfe rozpoczęło procedury zmierzające do otwarcia oddziału we Francji. W ten sposób hiszpańska spółka kontynuuje prace nad uzyskaniem certyfikatu bezpieczeństwa, aby móc działać na terenie całej Francji (tak jak SNCF-Ouigo działa na terenie Hiszpanii) oraz aby móc skorzystać z rozpoczynającej się liberalizacji, którą zapowiedziało państwo francuskie i SNCF – informuje Renfe.

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności