NaKolei.pl Wiadomości Gratka dla miłośników kolei! Relacja z II. Tłuszczańskiego Dnia Techniki Kolejowej [ZDJĘCIA]

Gratka dla miłośników kolei! Relacja z II. Tłuszczańskiego Dnia Techniki Kolejowej [ZDJĘCIA]

Mateusz Marczewski
EN57-038 "Babcia". Fot. NaKolei.pl

W sobotę (14.05) odbył się II. Tłuszczański Dzień Techniki Kolejowej. Podczas wydarzenia była możliwość wejścia do kilku lokomotyw. Dodatkowo osoby wcześniej zapisane mogły zwiedzić pobliską Sekcję Napraw i Eksploatacji Taboru Kolei Mazowieckich i nastawnię w Wieliszewie.

W ostatnią sobotę 14 maja 2022 r. odbył się II. Tłuszczański Dzień Techniki Kolejowej. Była to druga edycja tego wydarzenia, które ze względu na wybuch pandemii przez dwa lata nie mogło się odbyć. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Linię Kolejową nr 6 Warszawa Wileńska-Małkinia, Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji w Tłuszczu oraz Gminę Tłuszcz.

Na kilkuset zwiedzających czekał szerokiej maści tabor. Wśród dostępnego w tym roku można wymienić:

  • EU160 Griffin
  • ŁTZ M62
  • Najstarszy czynny EN57, czyli „Babcia”
  • EP05-023, czyli „Czesio”
  • Podbijarka Stopfexpress 09-3X NG Dynamic
  • WM-15P – wózek motorowy, wersja dla pogotowia sieciowego wyposażona m.in. w wysięgnik koszowy

Fot. UM Tłuszcz

Większość atrakcji wydarzenia znajdowała się na 2. peronie w Tłuszczu i można było bezpłatnie odwiedzić je godzinach 9-16. Goście wydarzenia mogli poczuć się jak prawdziwi maszyniści mogąc wejść do kabiny, z możliwością używania niektórych elementów jak np. sygnału dźwiękowego.

„Babcia” i zwiedzanie Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru Kolei Mazowieckich

Oprócz wystawy na peronie 2. w Tłuszczu, w ramach tegorocznego Dnia Techniki Kolejowej zorganizowano dwie wycieczki. Zwiedzający którzy przesłali wniosek do organizatora wydarzenia mogli wziąć udział w zwiedzaniu pobliskiej Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru Kolei Mazowieckich oraz nastawnię w Wieliszewie. W pierwszej kolejności zwiedzający zobaczyli pierwszy ośrodek:

Sekcja regularnych napraw taboru KM

Sekcja regularnych napraw taboru KM

Sekcja regularnych napraw taboru KM

Sekcja napraw taboru KM

Sekcja regularnych napraw taboru KM

Sekcja mycia taboru – System antyicing

Całość hali do mycia taboru

Urządzenie do mycia taboru

Oprócz możliwości zobaczenia całej infrastruktury procesu naprawy oraz maszyn umożliwiających umycie taboru nawet w temperaturze ujemnej, na terenie obiektu na zwiedzających czekała również „Babcia”. Organizatorzy zapewnili zwiedzanie zabytkowego EN57 ze zmodernizowanym wnętrzem. Jest to najstarszy i nadal funkcjonujący tego rodzaju elektryczny zespół trakcyjny w Polsce.

 

 

EN57 „babciEN57 „babcia”

Wśród pierwszej grupy zwiedzających był burmistrz Tłuszcza – główny patron całego wydarzenia:

Burmistrz Tłuszcza z małżonką podczas zwiedzania EN57

Wspólne zdjęcie pierwszej grupy zwiedzającej Sekcję Napraw i Eksploatacji Taboru KM

Niezmodernizowana nastawnia w Wieliszewie

Po oprowadzeniu po całym obiekcie goście zostali odwiezieni z powrotem na dworzec w Tłuszczu. Stamtąd o godz. 12:00 odjechał specjalny pociąg, który zabrał wcześniej zapisanych uczestników do Wieliszewa. Tam uczestnicy wydarzenia w mniejszych grupach byli oprowadzani po lokalnej nastawni, ze sprzętem, który nie został jeszcze w pełni zmodernizowany. Można tam ujrzeć sprzęt, który niedługo zniknie przez nadchodzącą jesienią 2022 modernizację nastawni.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności