NaKolei.pl Bez kategorii Gorzów Wielkopolski myśli o tramwaju dwusystemowym. Miasto widzi szansę na poprawę systemu

Gorzów Wielkopolski myśli o tramwaju dwusystemowym. Miasto widzi szansę na poprawę systemu

MM
Tramwaj dwusystemowy na Węgrzech

Władze Gorzowa Wielkopolskiego chcą poprawić dostępność komunikacyjną regionu. Dlatego na początku chcą skupić się przede wszystkim na zadaniach kolejowych. Samorząd we współpracy z innymi podmiotami wyznaczył trzy projekty. Czy Gorzów Wielkopolski zyska tramwaj dwusystemowy?

W Gorzowie Wielkopolskim zdają sobie sprawę, jak ważnym elementem w komunikacji jest kolej. Miasto, aby usprawnić w regionie dostępność komunikacyjną chce skupić się na zadaniach stricte kolejowych. Aby poprawić to co zostało zaniedbane potrzeba czasu, bo owe zaniedbania są kilkudziesięcioletnie. Ale są projekty, na których miasto, we współpracy z innymi instytucjami, specjalistami i samorządami, chce skupić się najpierw.

Poprawa dostępności komunikacji kolejowej w Gorzowie to zadanie, którego rozwiązanie wymaga współpracy wielu instytucji, osób i organizacji. Wymaga też czasu, bo zaniedbania są kilkudziesięcioletnie. Taki cel, jak elektryfikacja połączeń to zadanie strategiczne, wymagające decyzji na szczeblu rządowym. Ale są cele, których realizacja pozwoli na poprawę dostępności kolejowej Gorzowa w znacznie krótszym terminie. Pracują nad tym władze miasta, współpracując ze specjalistami i innymi samorządami – komunikuje Urząd Miasta.

Projekty

Na pierwszy rzut, Miasto chce swoją uwagę zwrócić na projekty czysto kolejowe. Przebudowa linii kolejowej nr 273 i rozpoczęte przez PKP PLK studium wykonalności dla odcinka Rzepin – Szczecin Podjuchy, dla którego prezydent Gorzowa zgłosił propozycję zaprojektowania i wybudowania nowych torów stacyjnych o łącznej długości około 1500 m, łączących linię nr 203 z 273, które pozwolą prowadzić ruch pociągów bez zmiany kierunku jazdy i zbędnych manewrów w relacjach:

  1. PKP IC:
  • Warszawa – Poznań – Krzyż – Gorzów Wlkp. – Kostrzyn n/O. – Szczecin – Świnoujście;
  • Trójmiasto/Bydgoszcz – Piła – Krzyż – Gorzów Wlkp. – Kostrzyn n/O. – Zielona Góra (…);
  • Wrocław – Zielona Góra – Zbąszynek – Międzyrzecz – Skwierzyna – Gorzów Wlkp. – Kostrzyn n/O. – Szczecin – Świnoujście.

2. Regio:

  • Gorzów Wlkp. – Kostrzyn n/O. – Szczecin – Świnoujście;
  • Gorzów Wlkp. – Kostrzyn n/O. – Zielona Góra – Wrocław.

Drugi projekt dotyczy poprawy dostępności kolejowej Gorzowa i Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego i uruchomienia linii komunikacyjnej Gorzów – Międzychód – Poznań, która prowadziłaby do gorzowskiej strefy przemysłowej. Ten projekt pozwoliłby również na odbudowę kładki pieszej na moście kolejowym w Gorzowie oraz budowę przystanku kolejowego Gorzów Wielkopolski Zachód na wysokości Placu Słonecznego. Zadanie to zostało ujęte w programie Uzupełnienia Lokalnej Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus.

W wyniku realizacji linii komunikacyjnej Gorzów Wlkp. – Międzychód – Poznań oraz ww. łącznic w Kostrzynie nad Odrą, możliwe będzie prowadzenie alternatywnej trasy pociągów regionalnych oraz międzywojewódzkich pomiędzy Szczecinem a Poznaniem co zwiększy oddziaływanie pasażerskie i towarowe w ciągu linii kolejowej nr L351 a także poprawi dostępność do portów morskich Szczecina i Świnoujścia – tłumaczy Urząd Miasta.

Trzeci projekt to Magistrala Zachodnia, czyli utworzenie nowej linii komunikacyjnej na bazie istniejących linii kolejowych i stworzeniu dwóch krótkich odcinków. Pozwoliłoby to na możliwość obsługi 60% lubuskiej populacji przez jedną linię komunikacyjną Gorzów – Skwierzyna – Międzyrzecz – Świebodzin – Sulechów – Zielona Góra – Nowa Sól/Żagań/Żary.

Gorzów Wielkopolski pracuje również nad koncepcją tramwaju dwusystemowego. Jest to pojazd szynowy mający właściwości pojazdu kolejowego i tramwaju.  Na razie Miasto nie podaje żadnych szczegółów. Tutaj z pewnością pojawia się problem legislacyjny, gdzie kwestia tramwaju dwusystemowego w nijaki sposób jest uregulowana w polskim prawie. Przypomnijmy, że mówimy tu de facto o tramwaju, który na odcinku korzysta z infrastruktury kolejowej.

Jest to rozwiązanie znane w kilku europejskich miastach. Ostatnio, pod koniec zeszłego roku Węgrzy wprowadzili tramwaj dwusystemowy w miejscowości Segedyn – więcej informacji.

oprac. Urząd Miasta Gorzów Wlkp.

 

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności