Strona główna » Wiadomości » Górnośląska Kolej Wąskotorowa bije rekordy popularności

Górnośląska Kolej Wąskotorowa bije rekordy popularności

Adrian Izydorek
Fot. Mariusz Senderowski

Rok 2019 był udany dla Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. „Nasze pociągi cieszyły się dużą popularnością, a dzięki wsparciu samorządów oraz zaangażowaniu naszych wolontariuszy udało się przeprowadzić wiele bardzo istotnych napraw” – podaje Górnośląska Kolej Wąskotorowa.

 

 

 

 

 

Najważniejszą dla nas sprawą jest to, że liczba podróżnych korzystających z naszych usług rośnie. W roku 2019 wzrost ten był imponujący, a jego skala nieco zaskakująca dla nas samych. O ile w roku 2018 przewieźliśmy 15 100 podróżnych, to w roku 2019 było to już 21 300 osób! To o 40 procent więcej! Takim wynikiem nie może pochwalić się żadna inna kolej wąskotorowa w Polsce! Bardzo nas to cieszy oraz dowodzi tego, że nasz wysiłek ma sens i jest doceniany – informuje SGWK.

Mat. SGKW

Miniony sezon tradycyjnie rozpoczęła Industriada (8 czerwca), a już następnego dnia, wcześniej niż w latach poprzednich, wyruszyły na szlak pociągi rozkładowe do Miasteczka Śląskiego. Kursowały one w każdą sobotę i niedzielę do 8 września włącznie. Już niecałe trzy tygodnie później na miłośników podróży wąskim torem czekały kolejne atrakcje: 28 września pociągi, tym razem prowadzone przez najprawdziwszy parowóz, uświetniły obchody Święta Pary zorganizowanego przez Zabytkową Kopalnię Srebra w Tarnowskich Górach, a dzień później były główną atrakcją zorganizowanego w Bytomiu Dnia Pary na Górnośląskich Kolejach Wąskotorowych. 5 października nie lada atrakcja spotkała miłośników fotografii kolejowej i industrialnej. Stowarzyszenie zorganizowało dla nich specjalną nocną imprezę zatytułowaną “Nocna Szychta”, podczas której pociąg wielokrotnie zatrzymywał się i pozował do zdjęć. Gwiazdą wieczoru ponownie był parowóz. Ale to nie wszystko. Następnego dnia, 6 października, na tory po raz czwarty wyruszył Srebrny Pociąg – wspólne przedsięwzięcie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, Zabytkowej Kopalni Srebra oraz Kolei Śląskich. Dzięki udanej współpracy z partnerami turyści mogli na jednym bilecie odbyć podróż pociągiem Kolei Śląskich z Katowic do Bytomia, w Bytomiu przesiąść się na pociąg kolei wąskotorowej, dojechać do Zabytkowej Kopalni Srebra, zwiedzić ją i wrócić do Katowic. Impreza, jak zwykle, cieszyła się dużą popularnością, a bilety schodziły na pniu.

Żeby to wszystko mogło dojść do skutku o kolej trzeba cały czas dbać. Naprawiać tory, remontować budynki na stacji w Bytomiu Karbiu, wagony i lokomotywy. W ubiegłym roku, prócz codziennych prac utrzymaniowych i drobnych napraw, udało zrealizować kilka większych rzeczy:

  • wydłużono skład o dwa kolejne wagony pasażerskie, tym razem zamknięte, z drzwiami, oknami i oświetleniem, doskonałe na dni chłodniejsze, czy deszczowe
  • przeprowadzono remonty rozjazdów na głównej stacji naszej kolei – na stacji Bytom Karb Wąskotorowy
  • wyremontowano ważny przejazd kolejowy w Tarnowskich Górach
  • dzięki niesamowitemu zaangażowaniu wolontariuszy Stowarzyszenia Górnośląskiej Kolei Wąskotorowej (niektórzy z nich przyjeżdżają aż z Krakowa czy Warszawy!) zakończony został kolejny etap remontu nastawni. Miejsce, które jeszcze kilka lat temu było niemalże ruiną odzyskuje blask i stanie się przestrzenią, gdzie już wkrótce będzie można zobaczyć działające urządzenia sterowania ruchem kolejowym, na własne oczy zobaczyć coś, co normalnie dla osób postronnych jest zupełnie niedostępne. Co więcej – jest to jedyny taki obiekt na kolejach wąskotorowych w Polsce!
  • udało się pozyskać parowóz typu T49 Ryś z roku 1950, unikatową cysternę zbudowaną w roku 1927 oraz interesujący okaz węglarki z lat 40. XX wieku.
Plany na 2020 rok

Już na początku czerwca Stowarzyszenie zaprasza na stację Bytom Karb na imprezę z okazji Święta Szlaku Zabytków Techniki – INDUSTRIADY. Jak zwykle przygotowanych zostanie wiele atrakcji. Rzecz jasna będzie też można podróżować pociągami Górnośląskiej Kolei Wąskotorowej. 7 czerwca wyruszą na szlak rozkładowe pociągi z Bytomia do Miasteczka Śląskiego. Będą kursowały w soboty, niedziele i święta do 13 września włącznie. W każdą niedzielę od 4 października do 13 grudnia wyruszy na szlak Srebrny Pociąg. Do użytku zostanie oddany kolejny wagon pasażerski. Dłuższy pociąg to więcej miejsca. Planowane też uruchomienie parowozu T49 Ryś.

Stowarzyszenie Górnośląskiej Kolei Wąskotorowej dziękuje…

Pragniemy podziękować wszystkim, bez których to wszystko nie byłoby możliwe: naszym wolontariuszom (cieszymy się, że jest ich co raz więcej, w tym wielu ludzi naprawdę młodych), włodarzom Bytomia, Tarnowskich Gór i Miasteczka Śląskiego, Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Śląskiego, Zarządowi i pracownikom Kolei Śląskich, Stowarzyszeniu Miłośników Ziemi Tarnogórskiej oraz pracownikom Zabytkowej Kopalni Srebra oraz, rzecz jasna tym, bez których nasza praca nie miałaby sensu – wszystkim naszym podróżnym, turystom zwiedzającym stację oraz tym, którzy wspierają nas w mediach społecznościowych. Dziękujemy Wam wszystkim najserdeczniej!

 

Podobne artykuły