Strona główna » Wiadomości » Gliwice zbudują wygodne przesiadki na pociąg

Gliwice zbudują wygodne przesiadki na pociąg

Redakcja
Fot. Centrum Unijnych Projektów Transportowych

Gliwice wybudują cztery węzły przesiadkowe. Inwestycję dofinansuje Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Miasto podpisało z CUPT umowy w tej sprawie. Dwa węzły powstaną przy stacjach kolejowych.

 

Gliwice zbudują wygodne przesiadki na pociąg. Węzły powstaną w dzielnicach Łabędy, Brzezinka, na osiedlu Kopernika i w okolicach Pre-Zero Areny Gliwice. Ułatwią one mieszkańcom i przyjezdnym przemieszczanie się przez miasto. Łączna wartość tych inwestycji to ponad 90 mln zł. w tym niemal 61 mln zł stanowi dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.

Dzięki nowym węzłom wygodniejsze będą przesiadki między różnymi liniami autobusowymi oraz z autobusów na kolej. Co więcej – lepszy dostęp do transportu publicznego zyskają też posiadacze samochodów i rowerów, którzy swoje pojazdy będą mogli pozostawić na obrzeżach centrum miasta. Dla Gliwic to realna szansa na ograniczenie natężenia ruchu pojazdów w centrum, a dla mieszkańców – szybszy i bardziej niezawodny dojazd do celu podróży.

Węzły przesiadkowe są jednymi z najbardziej efektywnych inwestycji w mobilność miejską. Cieszymy się, że Gliwice skutecznie podejmują walkę z wyzwaniami związanymi z zatłoczeniem miast i zmianami klimatu. Mówimy o inwestycjach, które nie tylko łączą ludzi, ale również poprawiają komfort codziennych podróży, zmniejszają korki, hałas i emisję CO2. To nie tylko punkty na mapie – a prawdziwa rewolucja komunikacyjna dla całego miasta – przekonuje Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Dwa węzły przy kolei

Gliwice zbudują wygodne przesiadki na pociąg. Trzy węzły przesiadkowe powstaną w północnej części miasta. Dwie z nich – w rejonie linii kolejowej prowadzącej z jednej strony do centrum Gliwic – a z drugiej: do Kędzierzyna-Koźla czy Opola.

Największym przedsięwzięciem jest budowa węzła Gliwice-Łabędy. Powstanie on tuż obok stacji kolejowej Łabędy, którą obecnie modernizują PKP Polskie Linie Kolejowe. Inwestycja warta 47,3 mln zł (dofinansowanie 32 mln zł) zapewni pełną integrację transportu kolejowego z miejskimi autobusami. Pojawią się również miejsca postojowe typu P&R (Park and Ride) oraz B&R (Bike and Ride). Umożliwią one dojazd do przystanku samochodem lub rowerem i dogodną przesiadkę na pociąg lub miejski autobus.

Nowy węzeł powstanie również na osiedlu Kopernik. W rejonie estakady drogowej w ciągu ul. Jana Heweliusza do 2028 roku zarządca infrastruktury szynowej zbuduje przystanek kolejowy Gliwice Kopernik. Wcześniej – w jego sąsiedztwie utworzony zostanie punkt przesiadkowy z przystankiem autobusowym, miejscami postojowymi i nowymi ciągami pieszymi/rowerowymi. Wiemy już, że warty ponad 15 mln zł projekt otrzyma dofinansowanie ze środków Funduszy Europejskich na kwotę 9,5 mln zł.

Połączenie z chodnikami i rowerami

Węzeł w dzielnicy Brzezinka powstanie w miejscu istniejącego przystanku autobusowego przy ul. Kozielskiej. W tej lokalizacji miasto wymieni nawierzchnię, a kierowcy autobusów zyskają zaplecze socjalne. Powstanie również nowe odwodnienie i oświetlenie, a piesi wygodnie dotrą do autobusu dzięki dodatkowym chodnikom. Zyskają też cykliści: powstanie wiata oraz trasa rowerowa, która połączy się z istniejącą drogą rowerową w kierunku centrum miasta. Koszt tej inwestycji to nieco ponad 11 mln zł, z czego 7,7 mln zł stanowi dofinansowanie w ramach podpisanych właśnie umów.

Ostatni z projektów – węzeł Gliwice-Arena (wartość: 16,8 mln zł, dofinansowanie: 11,6 mln zł) połączy autobusy kursujące wzdłuż ul. Pszczyńskiej i Kujawskiej z ciągami pieszymi w rejonie Centrum Edukacji i Biznesu „Nowe Gliwice”. Tutaj rozbudowana ma zostać infrastruktura rowerowa – pojawią się między innymi nowe drogi dla rowerów i wiaty postojowe. Miejsca parkingowe zyskają również posiadacze samochodów osobowych, którzy będą mogli wygodnie przesiąść się do transportu publicznego.

Gliwice stawiają na nowoczesny, wygodny i ekologiczny transport. Dzięki wsparciu Funduszy Europejskich możemy wprowadzić rozwiązania, które realnie poprawią codzienne podróże mieszkańców naszego miasta, a także osób z całego regionu, które dojeżdżają do Gliwic. Nowe węzły przesiadkowe ułatwią poruszanie się po mieście, połączą różne środki transportu i zwiększą atrakcyjność komunikacji publicznej. To inwestycje, które łączą wygodę, troskę o środowisko i nowoczesne oblicze Gliwic – mówi Katarzyna Kuczyńska-Budka, prezydent Gliwic.

Wygodnie, ekologicznie, dostępnie

Nowe węzły przesiadkowe stanowić będą nową jakość w przestrzeni publicznej. Projekty przewidują m.in. montaż biletomatów zasilanych energią słoneczną, wygodne ławki, nowoczesne tablice informujące o czasach odjazdu autobusów oraz zadaszone wiaty rowerowe. Nowa infrastruktura rowerowa połączy się z już istniejącymi stacjami metropolitalnego systemu rowerowego Metrorower – największego systemu rowerów miejskich w Polsce.

Szczególną uwagę poświęcono też dostępności: cała infrastruktura będzie przystosowana do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Urządzenia wyposażone zostaną m.in. w oznaczenia w języku Braille’a. W otoczeniu nowych obiektów pojawi się również więcej zieleni – zasadzone zostaną nowe drzewa oraz krzewy. Węzły mają zachęcić do przesiadki z samochodów na transport publiczny i rowery. Poprawi się dostępność komunikacyjna całych dzielnic, zwiększy się komfort podróży, a transport zbiorowy stanie się bardziej konkurencyjny. W efekcie – inwestycje przyczynią się do ograniczenia korków, poprawy jakości powietrza, jak również  bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Inwestycje w Gliwicach są elementem inicjatywy Mobilna Metropolia. W jej ramach na terenie całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii powstają rozwiązania mające na celu integrować transport. Chodzi o ułatwienia w podróżach komunikacją publiczną i promocję zrównoważonych sposobów przemieszczania się. Tylko w ostatnim czasie podpisano Umowy o dofinansowanie budowy węzłów przesiadkowych także w Katowicach – węzeł św. Jana pod wiaduktami kolejowymi i w Pyskowicach (w rejonie stacji kolejowej).

Podpisanie kolejnych czterech umów o dofinansowanie to nie tylko ważny etap w rozwoju Gliwic, ale również kolejny przykład, że program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 realnie wspiera polskie samorządy w realizacji inwestycji poprawiających życie ich mieszkańców.

 

Podobne artykuły