Gliwice wybudują cztery węzły przesiadkowe. Inwestycję dofinansuje Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Miasto podpisało z CUPT umowy w tej sprawie. Dwa węzły powstaną przy stacjach kolejowych.
Gliwice zbudują wygodne przesiadki na pociąg. Węzły powstaną w dzielnicach Łabędy, Brzezinka, na osiedlu Kopernika i w okolicach Pre-Zero Areny Gliwice. Ułatwią one mieszkańcom i przyjezdnym przemieszczanie się przez miasto. Łączna wartość tych inwestycji to ponad 90 mln zł. w tym niemal 61 mln zł stanowi dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.
Dzięki nowym węzłom wygodniejsze będą przesiadki między różnymi liniami autobusowymi oraz z autobusów na kolej. Co więcej – lepszy dostęp do transportu publicznego zyskają też posiadacze samochodów i rowerów, którzy swoje pojazdy będą mogli pozostawić na obrzeżach centrum miasta. Dla Gliwic to realna szansa na ograniczenie natężenia ruchu pojazdów w centrum, a dla mieszkańców – szybszy i bardziej niezawodny dojazd do celu podróży.
Węzły przesiadkowe są jednymi z najbardziej efektywnych inwestycji w mobilność miejską. Cieszymy się, że Gliwice skutecznie podejmują walkę z wyzwaniami związanymi z zatłoczeniem miast i zmianami klimatu. Mówimy o inwestycjach, które nie tylko łączą ludzi, ale również poprawiają komfort codziennych podróży, zmniejszają korki, hałas i emisję CO2. To nie tylko punkty na mapie – a prawdziwa rewolucja komunikacyjna dla całego miasta – przekonuje Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Dwa węzły przy kolei
Gliwice zbudują wygodne przesiadki na pociąg. Trzy węzły przesiadkowe powstaną w północnej części miasta. Dwie z nich – w rejonie linii kolejowej prowadzącej z jednej strony do centrum Gliwic – a z drugiej: do Kędzierzyna-Koźla czy Opola.
Największym przedsięwzięciem jest budowa węzła Gliwice-Łabędy. Powstanie on tuż obok stacji kolejowej Łabędy, którą obecnie modernizują PKP Polskie Linie Kolejowe. Inwestycja warta 47,3 mln zł (dofinansowanie 32 mln zł) zapewni pełną integrację transportu kolejowego z miejskimi autobusami. Pojawią się również miejsca postojowe typu P&R (Park and Ride) oraz B&R (Bike and Ride). Umożliwią one dojazd do przystanku samochodem lub rowerem i dogodną przesiadkę na pociąg lub miejski autobus.
Nowy węzeł powstanie również na osiedlu Kopernik. W rejonie estakady drogowej w ciągu ul. Jana Heweliusza do 2028 roku zarządca infrastruktury szynowej zbuduje przystanek kolejowy Gliwice Kopernik. Wcześniej – w jego sąsiedztwie utworzony zostanie punkt przesiadkowy z przystankiem autobusowym, miejscami postojowymi i nowymi ciągami pieszymi/rowerowymi. Wiemy już, że warty ponad 15 mln zł projekt otrzyma dofinansowanie ze środków Funduszy Europejskich na kwotę 9,5 mln zł.
Połączenie z chodnikami i rowerami
Węzeł w dzielnicy Brzezinka powstanie w miejscu istniejącego przystanku autobusowego przy ul. Kozielskiej. W tej lokalizacji miasto wymieni nawierzchnię, a kierowcy autobusów zyskają zaplecze socjalne. Powstanie również nowe odwodnienie i oświetlenie, a piesi wygodnie dotrą do autobusu dzięki dodatkowym chodnikom. Zyskają też cykliści: powstanie wiata oraz trasa rowerowa, która połączy się z istniejącą drogą rowerową w kierunku centrum miasta. Koszt tej inwestycji to nieco ponad 11 mln zł, z czego 7,7 mln zł stanowi dofinansowanie w ramach podpisanych właśnie umów.
Ostatni z projektów – węzeł Gliwice-Arena (wartość: 16,8 mln zł, dofinansowanie: 11,6 mln zł) połączy autobusy kursujące wzdłuż ul. Pszczyńskiej i Kujawskiej z ciągami pieszymi w rejonie Centrum Edukacji i Biznesu „Nowe Gliwice”. Tutaj rozbudowana ma zostać infrastruktura rowerowa – pojawią się między innymi nowe drogi dla rowerów i wiaty postojowe. Miejsca parkingowe zyskają również posiadacze samochodów osobowych, którzy będą mogli wygodnie przesiąść się do transportu publicznego.
Gliwice stawiają na nowoczesny, wygodny i ekologiczny transport. Dzięki wsparciu Funduszy Europejskich możemy wprowadzić rozwiązania, które realnie poprawią codzienne podróże mieszkańców naszego miasta, a także osób z całego regionu, które dojeżdżają do Gliwic. Nowe węzły przesiadkowe ułatwią poruszanie się po mieście, połączą różne środki transportu i zwiększą atrakcyjność komunikacji publicznej. To inwestycje, które łączą wygodę, troskę o środowisko i nowoczesne oblicze Gliwic – mówi Katarzyna Kuczyńska-Budka, prezydent Gliwic.
Wygodnie, ekologicznie, dostępnie
Nowe węzły przesiadkowe stanowić będą nową jakość w przestrzeni publicznej. Projekty przewidują m.in. montaż biletomatów zasilanych energią słoneczną, wygodne ławki, nowoczesne tablice informujące o czasach odjazdu autobusów oraz zadaszone wiaty rowerowe. Nowa infrastruktura rowerowa połączy się z już istniejącymi stacjami metropolitalnego systemu rowerowego Metrorower – największego systemu rowerów miejskich w Polsce.
Szczególną uwagę poświęcono też dostępności: cała infrastruktura będzie przystosowana do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Urządzenia wyposażone zostaną m.in. w oznaczenia w języku Braille’a. W otoczeniu nowych obiektów pojawi się również więcej zieleni – zasadzone zostaną nowe drzewa oraz krzewy. Węzły mają zachęcić do przesiadki z samochodów na transport publiczny i rowery. Poprawi się dostępność komunikacyjna całych dzielnic, zwiększy się komfort podróży, a transport zbiorowy stanie się bardziej konkurencyjny. W efekcie – inwestycje przyczynią się do ograniczenia korków, poprawy jakości powietrza, jak również bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Inwestycje w Gliwicach są elementem inicjatywy Mobilna Metropolia. W jej ramach na terenie całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii powstają rozwiązania mające na celu integrować transport. Chodzi o ułatwienia w podróżach komunikacją publiczną i promocję zrównoważonych sposobów przemieszczania się. Tylko w ostatnim czasie podpisano Umowy o dofinansowanie budowy węzłów przesiadkowych także w Katowicach – węzeł św. Jana pod wiaduktami kolejowymi i w Pyskowicach (w rejonie stacji kolejowej).
Podpisanie kolejnych czterech umów o dofinansowanie to nie tylko ważny etap w rozwoju Gliwic, ale również kolejny przykład, że program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 realnie wspiera polskie samorządy w realizacji inwestycji poprawiających życie ich mieszkańców.

