Działania Infrastruktura

Gdańsk – Warszawa w mniej niż 2 godziny. Nowe inwestycje kolejowe dzięki CPK

Gdańsk – Warszawa w mniej niż 2 godziny. Nowe inwestycje kolejowe dzięki CPK Fot. PKP PLK S.A. (ilustracyjne)

Nowa trasa kolei dużych prędkości Grudziądz-Gdańsk i modernizacja linii 202 Gdynia-Słupsk – to najważniejsze inwestycje kolejowe na Pomorzu, które powstaną dzięki CPK. Skala rządowych inwestycji jest większa – już teraz wynosi ona prawie 5,5 mld zł.

Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko lotnisko. Równocześnie z powstaniem nowego portu lotniczego rząd zamierza stworzyć cały system transportowy, którego głównym elementem będą inwestycje kolejowe zapewniające dojazd do CPK i Warszawy z większości miast w Polsce w czasie do 2,5 godziny. Na Pomorzu zlokalizowana jest tzw. szprycha nr 1, która obejmuje 378 km, co stanowi prawie jedną trzecią wszystkich tras w województwie. Jej nowy przebieg ogłosił dziś w Gdańsku Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK.

Gdańsk-Warszawa w mniej niż 2 godziny

Trasa Gdańsk-Warszawa to kluczowy ciąg kolejowy dla polskiego systemu transportowego. Dlatego dzisiaj ogłaszamy ostateczny przebieg tej trasy, która będzie budowana w ramach kolei dużych prędkości. Od Grudziądza do Gdańska poprowadzimy całkowicie nową trasę, dzięki czemu podróż z Gdańska do Warszawy skróci się do godziny i 45 min – mówi minister Marcin Horała.

Od samego początku twórcy CPK zakładali dwa warianty trasy do Trójmiasta. Jeden z nich przewidywał, że nowa linia będzie poprowadzona z Warszawy do Grudziądza, a następnie pociągi pojadą istniejącymi – choć zmodernizowanymi przez PKP Polskie Linie Kolejowe – torami do Gdańska. Zgodnie z drugim wariantem trasa Warszawa-Gdańsk byłaby wybudowana jako całkowicie nowa trasa kolei dużych prędkości. Dziś już wiadomo, że zwyciężył właśnie ten drugi wariant. Dzięki temu pociągi pokonają ten odcinek o prawie 40 proc. szybciej – w 1 godz. 45 min zamiast aktualnych 2 godz. 50 min.

Drugim ważnym elementem Programu Kolejowego CPK w woj. pomorskim jest linia kolejowa nr 202 Gdynia Chylonia-Słupsk, której modernizacja już się rozpoczęła. PKP PLK zleciły prace projektowe oraz wykonanie przyłączy do podstacji trakcyjnych. Zakończą się one w 2021 r., zaś cała inwestycja – razem z robotami budowlanymi – potrwa do r. 2027. Dzięki niej podróż skróci się o jedną czwartą.

Cieszę się, że trasa z mojej rodzinnej Gdyni do Słupska jest jednym z pierwszych realizowanych elementów Programu Kolejowego CPK – mówi Marcin Horała. – Mam nadzieję, że prace planistyczne i projektowe pójdą sprawnie i już na początku 2021 roku będą mogły rozpocząć się roboty budowlane.

Dzięki CPK krótsze podróże nie tylko z Gdyni i Gdańska

Zestawienie tras i czasów przejazdu w poszczególnych wariantach:

 

Mat. CPK

Istotnym elementem Programu Kolejowego CPK jest także rewitalizacja i modernizacja innych tras w województwie. Dzięki tym pracom, prowadzonym przez PKP PLK, zmienią się czasy dojazdu do Warszawy i CPK:

 

Mat. CPK

PKP PLK: na Pomorzu 17 inwestycji za prawie 4,5 mld zł

Linia nr 202 to nie jedyna inwestycja prowadzona przez PKP PLK w woj. pomorskim. Aktualnie realizowanych jest tutaj 17 przedsięwzięć, których łączna wartość wynosi prawie 4,5 mld zł. To najszerzej zakrojony programu modernizacji kolei w historii województwa. Łączna długość remontowanych tras wynosi prawie 823 km.

 

  • Najważniejsze działania PKP PLK w ramach Programu w woj. pomorskim to: poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portów w Gdyni i Gdańsku,
  • modernizacja linii kolejowej 202 na linii Gdynia Chylonia – Słupsk (przebudowa i rozbudowa linii kolejowej nr 202),
  • prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto.

Według wyliczeń Ministerstwa Infrastruktury Centralny Port Komunikacyjny zapewni do 150 tys. nowych miejsc pracy w sposób bezpośredni, czyli przy obsłudze węzła lotniskowo-kolejowego, jak też w branżach powiązanych.

Mat. CPK