Pierwsze nowe lokomotywy PESA Gama 3.0 trafią do Rail Capital Partners. Spółki zawarły kontrakt, który stanowi, że pool taborowy odbierze elektrowozy w przyszłym roku.
Gamy kupił Rail Capital Partners. Umowa zakłada dostawę 5 lokomotyw Gama 3.0 serii 304 w 2026 roku. Kontrakt będzie realizowany i finansowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy pt. „Zakup dziesięciu zeroemisyjnych nowoczesnych lokomotyw elektrycznych do ruchu intermodalnego.”
PESA w postępowaniu przetargowym zaoferowała RCP elektryczną lokomotywę czteroosiową z nowej generacji Gama 3.0. Pool taborowy będzie pierwszym klientem, do którego trafią najnowsze lokomotywy bydgoskiego producenta.
RCP stale zwiększa liczbę pojazdów w swojej flocie i w planach ma kolejne zamówienia. Zgodnie z naszą strategią chcemy by po polskich torach jeździły nowoczesne, niezawodne i przyjazne środowisku lokomotywy i takie właśnie pojazdy oferujemy naszym klientom – powiedział Ireneusz Kozłowski, Prezes Rail Capital Partners
Dla PESY podpisanie umowy z pierwszym klientem otwiera perspektywę zdobycia nowy odbiorców.
Wybór naszej oferty przez Rail Capital Partners to dla nas moment szczególny. Zaoferowaliśmy dynamicznie rozwijającemu się poolowi taborowemu lokomotywę z nowej platformy, której projekt powstał na bazie dotychczasowych doświadczeń eksploatacyjnych z uwzględnieniem najnowszych rozwiązań technologicznych i oczekiwań rynku. Jestem przekonany, że Gama 3.0 gwarantująca bezpieczną, optymalną i przyjazną eksploatację spotka się z uznaniem klientów RCP – podkreślił Piotr Rościszewski, Dyrektor sprzedaży lokomotyw PESA Bydgoszcz
Gamy kupił Rail Capital Partners. RCP jako pool taborowy systematycznie zwiększa liczbę pojazdów dzierżawionych przewoźnikom towarowym. W tej chwili spółka dysponuje 66 lokomotywami, z czego 56 to Gamy wyprodukowane przez PESA. Klientami RCP są najwięksi na polskim rynku przewozów towarowych przewoźnicy kolejowi.
Różne warianty rozwojowe
PESA dostarczyła do tej pory ponad 100 lokomotyw, wśród których największą popularnością, zwłaszcza wśród przewoźników intermodalnych, cieszyła się Gama Marathon z modułem dojazdowym.
Bazując na dotychczasowych doświadczeniach eksploatacyjnych i sięgając po najnowsze rozwiązania technologiczne spółka opracowała nową platformę lokomotyw Gama 3.0. Jest to uniwersalna lokomotywa elektryczna przeznaczona zarówno do ruchu towarowego, jak i pasażerskiego, a w zależności od oczekiwań klientów może być wyposażona w dodatkowy moduł dojazdowy, czy układ dwunapędowy z silnikami elektrycznym i ekodiesel. Lokomotywa jest zaprojektowana ze szczególnym naciskiem na ochronę środowiska, energooszczędność, a także komfort pracy maszynistów.
PESA prowadzi również prace nad platformą zeroemisyjnych lokomotyw manewrowych w wariantach bateryjnych: ogniwo wodorowe +bateria LTO oraz pantograf + ogniwo wodorowe +bateria. Tym samym PESA odpowiada na zapotrzebowanie rynku na pojazdy do pracy w „zielonych portach” i terminalach intermodalnych.