Ostatniego dnia października 2022 r. Eurostat podał wyniki przewozowe w transporcie towarowym. Po dwóch latach spadków, w 2021 r. odnotowano wzrost.
Po spadkach odpowiednio o 2,2 % i 6,1 % w 2019 i 2020 r. wyniki w zakresie kolejowego transportu towarowego w Unii Europejskiej odnotowały pewne ożywienie w 2021 r. W związku z pandemią, a tym samym obostrzeniami zmniejszył się popyt na realizację przewozów towarowych, chociaż – jak podaje Eurostat – najbardziej na pandemii ucierpiał kolejowy transport pasażerski. W 2021 r. odnotowano pewne ożywienie gospodarcze, przy czym kolejowy transport towarowy wzrósł o 8,7 % w porównaniu z 2020 r., osiągając porównywalnie wysoki poziom z 2018 r., wynoszący 399 mld tonokilometrów (tkm).
Pierwsze oznaki ożywienia odnotowano w czwartym kwartale 2020 r., kiedy to dane wskazywały na wzrost o 5,1 % w porównaniu z analogicznym kwartałem roku poprzedniego. Tendencja ta utrzymywała się stopniowo we wszystkich kwartałach 2021 r.
Najwyższy wzrost w kolejowym transporcie towarowym odnotowano w drugim kwartale 2021 r., (+20,5 %), a następnie w trzecim kwartale (+8,0 %). Pierwszy i czwarty kwartał 2021 r. to wzrosty o 3,4 % każdy, w porównaniu z tymi samymi kwartałami w 2020 r.
Największy wkład w wyniki w zakresie kolejowego transportu towarowego w UE wniosły przewozy w Niemczech, z 123 mld tkm w 2021 r., co stanowiło około 31 % łącznej wartości unijnej. Polska i Francja osiągnęły odpowiednio 54 i 36 mld tkm. Na drugim końcu klasyfikacji Grecja, Luksemburg i Irlandia, które odnotowały w 2021 r. mniej niż 1 mld tkm.
W siedmiu państwach członkowskich UE kolejowy transport towarowy zmniejszył się w latach 2020–2021: Dania (-18,9 %), Portugalia (-18,3 %), Litwa (-8,2 %), Łotwa (-7,7 %), Irlandia (-5,2 %), Chorwacja (-3,3 %) i Węgry (-2,1 %).
W pozostałych państwach członkowskich wydajność transportu kolejowego wzrosła w tym samym okresie. Największy wzrost odnotowano w Estonii (+22,9 %), następnie Hiszpanii (+20,3 %), Słowacji (+18,6 %), Włoszech (+15,0 %), Niemczech (+13,5 %), Francji (+13,3 %) i Rumunii (+10,9 %).
W wartościach bezwzględnych Niemcy były państwem członkowskim o najwyższym wzroście: +14,7 mld tkm w latach 2020–2021. Francja odnotowała wzrost o 4,2 mld tkm w tym samym okresie.
Powyższe zestawienia nie obejmują Belgii, zaś na Cyprze i na Malcie nie ma przewozów kolejowych.