NaKolei.pl WiadomościPrzewozy towarowe Europejski transport towarowy odrabia straty pandemiczne. Tendencja wzrostowa

Europejski transport towarowy odrabia straty pandemiczne. Tendencja wzrostowa

Redakcja
Fot. PKP CARGO

Ostatniego dnia października 2022 r. Eurostat podał wyniki przewozowe w transporcie towarowym. Po dwóch latach spadków, w 2021 r. odnotowano wzrost.

Po spadkach odpowiednio o 2,2 % i 6,1 % w 2019 i 2020 r. wyniki w zakresie kolejowego transportu towarowego w Unii Europejskiej odnotowały pewne ożywienie w 2021 r. W związku z pandemią, a tym samym obostrzeniami zmniejszył się popyt na realizację przewozów towarowych, chociaż – jak podaje Eurostat – najbardziej na pandemii ucierpiał kolejowy transport pasażerski. W 2021 r. odnotowano pewne ożywienie gospodarcze, przy czym kolejowy transport towarowy wzrósł o 8,7 % w porównaniu z 2020 r., osiągając porównywalnie wysoki poziom z 2018 r., wynoszący 399 mld tonokilometrów (tkm).

Pierwsze oznaki ożywienia odnotowano w czwartym kwartale 2020 r., kiedy to dane wskazywały na wzrost o 5,1 % w porównaniu z analogicznym kwartałem roku poprzedniego. Tendencja ta utrzymywała się stopniowo we wszystkich kwartałach 2021 r.

Najwyższy wzrost w kolejowym transporcie towarowym odnotowano w drugim kwartale 2021 r., (+20,5 %), a następnie w trzecim kwartale (+8,0 %). Pierwszy i czwarty kwartał 2021 r. to wzrosty o 3,4 % każdy, w porównaniu z tymi samymi kwartałami w 2020 r.

Największy wkład w wyniki w zakresie kolejowego transportu towarowego w UE wniosły przewozy w Niemczech, z 123 mld tkm w 2021 r., co stanowiło około 31 % łącznej wartości unijnej. Polska i Francja osiągnęły odpowiednio 54 i 36 mld tkm. Na drugim końcu klasyfikacji Grecja, Luksemburg i Irlandia, które odnotowały w 2021 r. mniej niż 1 mld tkm.

W siedmiu państwach członkowskich UE kolejowy transport towarowy zmniejszył się w latach 2020–2021: Dania (-18,9 %), Portugalia (-18,3 %), Litwa (-8,2 %), Łotwa (-7,7 %), Irlandia (-5,2 %), Chorwacja (-3,3 %) i Węgry (-2,1 %).

W pozostałych państwach członkowskich wydajność transportu kolejowego wzrosła w tym samym okresie. Największy wzrost odnotowano w Estonii (+22,9 %), następnie Hiszpanii (+20,3 %), Słowacji (+18,6 %), Włoszech (+15,0 %), Niemczech (+13,5 %), Francji (+13,3 %) i Rumunii (+10,9 %).

W wartościach bezwzględnych Niemcy były państwem członkowskim o najwyższym wzroście: +14,7 mld tkm w latach 2020–2021. Francja odnotowała wzrost o 4,2 mld tkm w tym samym okresie.

Powyższe zestawienia nie obejmują Belgii, zaś na Cyprze i na Malcie nie ma przewozów kolejowych.

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności