Trzy człony, 60 metrów długości, 160 miejsc siedzących i ogółem 350 pasażerów na pokładzie – tak wygląda elektryczny zespół trakcyjny PESA Elf 3.0. Pociąg w barwach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej zobaczyliśmy podczas prezentacji na targach TRAKO.
Prezentację nowego EZT uświetnił zespół Pieśni i Tańca Rzgowianie. Był to bowiem także element promocji województwa łódzkiego i jego kolei podczas targów.
Pojazdy 60WE zamówiło województwo łódzkie, a w Gdańsku PESA pokazała pociąg oznaczony numerem 004. Pierwsze trzy producent już przygotowuje do jazdy, ten także w przyszłym tygodniu rozpocznie proces uzyskiwania dopuszczeni do eksploatacji. Pierwsze składy Elf 3.0 wyjadą na tory w województwie łódzkim w przyszłym roku.
Aneta Wierzbicka, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego, podkreśliła, że zakup nowoczesnego taboru to konieczny warunek, aby region mógł spełnić oczekiwania mieszkańców, którzy coraz częściej jeżdżą pociągami.
Nie jest to nasza ostatnia inwestycja, jest to tylko kolejny etap zwiększania oferty dla mieszkańców województwa łódzkiego. Wzrośnie częstotliwość połączeń. Tabor będzie wykorzystywany w aglomeracji łódzkiej, a w przyszłości w metropolii łódzkiej – stwierdziła dyrektor Aneta Wierzbicka.
Nowe połączenia i szybkie pociągi
Natomiast Maciej Sobieraj, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, powiedział, że zakupy nowego taboru pozwolą np. uruchomić codzienne pociągi z Łodzi do Radomia (teraz są tylko weekendowe) oraz zupełnie nowe połączenie do Płocka (trzy razy dziennie).
Będzie więcej pociągów przyspieszonych. Mamy dzisiaj bardzo wysoka niezawodność, a przez to bardzo wysoką punktualność na poziomie 99%. Liczymy na to, że PESA w tym nowym wydaniu Elf 3 będzie równie niezawodna – powiedział Maciej Sobieraj, prezes ŁKA.
I dodał, że w badaniach satysfakcji pasażerów mają oni najwięcej zastrzeżeń do dostępności miejsc siedzących. Nowe pociągi pozwolą ten problem w dużym stopniu rozwiązać.
PESA do tej pory wyprodukowała ponad 300 Elfów. Prezes spółki Krzysztof Zdziarski zaznaczył, że trzecia generacja pociągu to efekt wszystkich doświadczeń, sugestii klientów.
Ta platforma jest przygotowana do wjazdu na tory zagraniczne. Montujemy już w nim napęd 25 kV, będziemy montowali 15 kV. Wszyscy nasi sąsiedzi będą mogli ten pojazd użytkować i jest już nim duże zainteresowanie – poinformował Krzysztof Zdziarski, Prezes PESY Bydgoszcz.
Ponadto ELF 3.0 przez swoją lekką konstrukcję ma niższą o kilkanaście procent masę. To oznacza spadek zużycia energii i EZT osiąga bardzo dobry wskaźnik zużycia energii na jednego pasażera.