NaKolei.pl WiadomościEkonomia i rynek Dynamiczny rozwój infrastruktury motorem napędowym rynku maszyn na podwoziu kolejowym

Dynamiczny rozwój infrastruktury motorem napędowym rynku maszyn na podwoziu kolejowym

Redakcja
Fot. Phuprobud.pl

Polska jest w europejskiej czołówce krajów inwestujących w budownictwo. Mimo trudności w postaci m.in. wzrostu cen materiałów budowlanych, największe polskie firmy tego sektora osiągnęły w ostatnim roku wzrost przychodów. Wraz ze wzrostem zapotrzebowania na usługi budowlane prężnie rozwija się rynek maszyn budowlanych. Korzystają na tym firmy dostarczające specjalistyczne urządzenia. Wśród nich jest polska spółka PHU Probud.

Rynek budowlany boryka się obecnie z wieloma problemami. Znaczący wzrost cen materiałów budowlanych i ich zbyt mała podaż, wysokie koszty prowadzenia działalności oraz oczywiście rygor pandemii to tylko część trudności branży budowlanej. Pomimo to nie doszło do spowolnienia sektora budowlanego. Polska wydała przez cały 2020 rok 7,4% PKB na inwestycje budowlane, to o 1,5 p.p. więcej niż wynosi średnia Unii Europejskiej. Oprócz tego, przychody największych 15 polskich spółek budowlanych osiągnęły w 2020 roku poziom prawie 33,3 mld złotych. Oznacza to wzrost o 4,3% w stosunku do 2019 roku.

Dynamiczny rozwój infrastruktury równie mocno zauważalny jest w obszarze inwestycji kolejowych. Sytuacja nie została pozostawiona bez reakcji dostawców usług i urządzeń. Do budowy infrastruktury kolejowej potrzebne są szczególnie maszyny, które mogą poruszać się na torach. Szczególnie ważne są koparki gąsiennicowe na podwoziu kolejowym, podnośniki koszowe, ładowarki teleskopowe oraz różnego rodzaju przyczepy kolejowe: niskopodłogowe, kontenery, z systemem wywrotu, platformy z ramą obrotową oraz typowe przyczepy do transportu materiałów. Jedną z polskich firm, która wykorzystała trend wzrostowy i dokonała dywersyfikacji oferowanych maszyn jest PHU Probud. Firma oferuje najwyższej jakości sprzęt renomowanych marek jak AMT i MDC, które posiadają wieloletnie doświadczenie w projektowaniu oraz produkcji podwozi kolejowych do różnego rodzaju maszyn.

Patrząc na kraje Europy zachodniej zauważyłem ciągły wzrost budowy infrastruktury kolejowej. Pociągi stają się coraz popularniejsze i coraz więcej społeczeństwa przekonuje się, że kolej to wygodniejszy środek transportu. Jestem przekonany że w następnych latach Polska przeznaczy coraz więcej środków unijnych właśnie na ten cel – decyzję o poszerzeniu oferty i podjęty kierunek firmy tłumaczy Właściciel PHU Probud, Szymon Atraszkiewicz.

Fot. Phuprobud.pl

Wzrostowy trend przychodów jest kontynuowany dla spółek notowanych na GWP i ujętych w rankingu – odpowiednio wzrost przychodów za sześć pierwszych miesięcy 2021 roku w porównaniu do takiego samego okresu w 2020 roku wyniósł 4 proc. Sytuacja jest jednak korzystna tylko dla największych firm tej branży. Coraz wyższe koszty wykonawstwa, a także rosnące stopy procentowe w Polsce, mogą zmusić wielu publicznych i prywatnych inwestorów do rewizji planów inwestycyjnych. Problem ten powinien jednak w mniejszym stopniu dotknąć duże inwestycje publiczne w obszarze infrastruktury transportowej i energetycznej oraz długo działające firmy, które posiadają bardzo stabilną pozycję na rynku.
Mniejsze firmy, które jednak chcą utrzymać się pomimo obecnej koniunktury powinny poszerzyć swoją ofertę i być wysoko wyspecjalizowane w konkretnej dziedzinie. Szczególnie dobrym kierunkiem wydaje się kolej i budowa potrzebnej do niej infrastruktury. Najbliższe lata po pandemii COVID-19 upłyną zarówno w Polsce, jak i w Europie pod znakiem inwestycji publicznych i wydatkowania ogromnych środków na zaspokojenie potrzeb inwestycyjnych.

Zaryzykować można tezę, że pod koniec obecnej dekady będziemy mieli do czynienia z jednej strony z wysoko wyspecjalizowanymi mniejszymi firmami, w istocie technologiczno – budowlanymi, a z drugiej z koncentracją po stronie największych europejskich przedsiębiorstw budowlanych, które będą poddane procesom konsolidacji oraz w pewnej mierze fuzji przez korporacje o zasięgu globalnym, głównie z Azji – prognozuje Prezes Związku PZPB.

Powyżej nakreślony kierunek oraz systematyczny wzrost poprzez specjalizację w obszarze maszyn budowlanych obrała firma PHU Probud, powstała w 1997 roku. W ofercie firmy znajdziemy nowe modele ładowarek teleskopowych oraz dwudrogowych Tw 160, które są wyposażone w nowoczesne podwozie kolejowe z hydrostatycznym napędem kół kolejowych. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i dywersyfikacji oferty przedsiębiorstwo nie zanotowało strat przez pandemię. Firma wręcz rozszerzyła swoją ofertę m.in. o wspomniane maszyny dla kolejnictwa. Zapytany o sytuację własnej firmy i całego rynku branży budowlanej oraz specjalistycznych maszyn, Szymon Atraszkiewicz powiedział:

Myślę, że nastąpi ożywienie gospodarcze, lecz okres pandemii spowodował duże zachwiania np. w łańcuchu dostaw części i podzespołów do maszyn, więc terminy realizacji zamówień się wydłużyły.

Kolej wydaje się transportem przyszłości, a z tym wiąże się ogromne zapotrzebowanie na realizację dużych przedsięwzięć w tym również inwestycji w niezawodne oraz precyzyjne urządzenia i maszyny. Na to, że transport kolejowy jest przyszłością wskazuje wiele czynników, szczególnie globalny trend troski o ekologię i środowisko oraz spełnianie wymagań norm emisji CO2. W związku z tym, specjalistyczne maszyny z podwoziem kolejowym m.in. koparki, ładowarki teleskopowe, podnośniki nożycowe, podnośniki koszowe, wozidła., są szczególnie pożądane przez firmy budujące nowe sieci trakcyjne oraz firmy remontowe.

Wśród najważniejszych inwestycji w infrastrukturę kolejową tego roku należy wymienić m.in. inwestycję dotyczącą dojazdów do portów morskich w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. PKP PLK zapowiadają również, że w 2022 r. czas przejazdu na znacznej części modernizowanych tras się radykalnie skróci. Na końcowym etapie jest przebudowa stacji Łódź Kaliska. Spółka ma również gotowe dokumentacje projektowe dla inwestycji, które mają być zrealizowane w kolejnej perspektywie finansowej UE o łącznej wartości szacowanej na 20 mld zł.

Główną inwestycją, do której na pewno będą potrzebne specjalistyczne maszyny o podwoziu kolejowym to budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego. Inwestycje kolejowe CPK to łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 roku, z czego po zsumowaniu trzech odcinków w ramach szprychy nr 9 wychodzi w sumie ok. 400 kilometrów zakontraktowanych linii dużych prędkości między Warszawą a granicą z Czechami.

Można spodziewać się więc, że w nadchodzących latach popyt na sprzęt na podwoziu kolejowym będzie rosnąć. Wskazują na to globalne trendy, jak i wzrost inwestycji w kolej. Im więcej modernizacji, budowy nowych linii kolejowych oraz konserwacji istniejącej już infrastruktury, tym większe zapotrzebowanie na tego rodzaju urządzenia i pojazdy. Tym samym, branża maszyn budowlanych może znaleźć nowy rynek zbytu poprzez poszerzenie swojej oferty o maszyny przystosowane do poruszania się na torach, a jedynym dla niej zagrożeniem są opóźnienia spowodowane zachwianiem łańcuchów dostaw.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności