Strona główna » Wiadomości » Dworzec w Trzemesznie po renowacji

Dworzec w Trzemesznie po renowacji

Redakcja
Fot. PKP S.A.

Podniesienie standardu obsługi podróżnych, dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz przywrócenie historycznego wyglądu dworca – to priorytety przebudowy dworca w Trzemesznie. Polskie Koleje Państwowe S.A. zakończyły właśnie inwestycję dofinansowaną ze środków unijnych.

 

Dworzec w Trzemesznie pochodzi z 1872 r. i jest pod ochroną konserwatorską. W ramach inwestycji renowację przeszła ceglana elewacja wraz z detalami architektonicznymi. Wykonawca odtworzył stolarkę okienną oraz drzwiową na wzór historycznej. Przeprowadził także prace mające na celu wzmocnienie fundamentów budynku, budowę szybu windowego, wymianę stropów, konstrukcji zadaszenia oraz poszycia dachowego.

Na nowo kolejarze zaaranżowali przestrzeń obsługi podróżnych. Są tu poczekalnia dla podróżnych, przestrzeń dla rodzin z dziećmi, pomieszczenie kasy biletowej oraz toalety. W klimatyzowanej poczekalni znajdują się nowe ławki, gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Na parterze oraz piętrze budynku są także trzy lokale komercyjne. Większa przestrzeń na parterze już ma najemców – znajdzie się tu sala zabaw dla dzieci pod nazwą „Kolej na zabawę”. Do wynajęcia pozostały dwa lokale i PKP S.A. zapraszają do współpracy przedsiębiorców.

Dbamy o to, aby zwiększać jakość obsługi pasażerów na dworcach PKP, by doświadczenia klientów były jak najlepsze niezależnie od tego, czy korzystają z dworców w największych miastach kraju czy obiektów w mniejszych miejscowościach, takich jak Trzemeszno. Dzięki przebudowie XIX-wieczny dworzec kolejowy nie tylko odzyskał swój historyczny wygląd, ale jest także nowoczesną i komfortową przestrzenią obsługi podróżnych – mówi Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.

Nowe funkcje dworca

Ważnym elementem inwestycji było dostosowanie budynku dworca do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Kolejarze zrealizowali ten cel dzięki likwidacji barier architektonicznych, montażowi oznaczeń w alfabecie Braille’a, tablic dotykowych z planem dworca oraz ścieżek prowadzących, które ułatwiają przemieszczanie się osobom niewidomym i niedowidzącym. Przebudowa dworca w Trzemesznie to również inwestycja w ekologię i bezpieczeństwo – dworzec został wyposażony w nowoczesne systemy bezpieczeństwa oraz inteligentne systemy zarządzania budynkiem. Zamontowane zostało nowe energooszczędne oświetlenie wraz automatyką sterującą, a na dachu dworca pojawiły się panele fotowoltaiczne służące do produkcji „zielonej energii”.

Rewitalizacji poddane zostało także bezpośrednie otoczenie dworca. Ułożono nową nawierzchnię chodników, powstały nowe schody i pochylnie, a zieleń została uporządkowana. Pojawiły się także elementy małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie, stojaki rowerowe).

Koszt przebudowy dworca w Trzemesznie wyniósł 12,1 mln zł brutto. Inwestycja była finansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Przebudowę dworca dokończyła firma NOVA TERM Budownictwo z Piły, a autorem projektu była pracownia Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan.

Stacja kolejowa w Trzemesznie znajduje się przy linii kolejowej nr 353 Poznań – Skandawa. Korzystają z niej pasażerowie pociągów regionalnych POLREGIO i Kolei Wielkopolskich podróżujący do Poznania, Torunia, Gniezna czy Mogilna. Zgodnie z danymi Urzędu Transportu Kolejowego w 2024 roku stacja obsługiwała do 700 pasażerów na dobę i zatrzymywały się na niej średnio 24 pociągi dziennie.

Podobne artykuły