Strona główna » Wiadomości » Dwa razy więcej kontenerów

Dwa razy więcej kontenerów

Redakcja
Fot. Agencja Rozwoju Przemysłu

180 mln zł pochłonie rozbudowa Euroterminalu Sławków, co spowoduje prawie podwojenie jego przepustowości liczonej w TEU. Umowę w tej sprawie podpisali prezesi Agencji i Rozwoju Przemysłu – Wojciech Balczun i Euroterminalu – Jakub Styczeń. Obiekt odwiedził przy tej okazji premier Donald Tusk.

 

Szef rządu zapoznał się z planami nowych inwestycji w Euroterminalu w towarzystwie minister przemysłu Marzeny Czarneckiej i szefa resortu infrastruktury Dariusza Klimczaka.

Inwestycja o wartości 180 mln zł stanowi kluczowy element strategii wzmacniającej pozycję Polski jako lidera logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej oraz wsparcia odbudowy Ukrainy.

Rozbudowa Euroterminala Sławków to historyczna szansa dla Polski – stworzymy tu największy hub logistyczny w Europie, który stanie się kluczowym ogniwem w handlu między Wschodem a Zachodem. Dzięki utrzymaniu polskiej kontroli nad tym strategicznym projektem oraz inwestycjom realizowanym m.in. przez ARP S.A., zapewnimy Polsce silną pozycję w odbudowie Ukrainy i globalnych łańcuchach dostaw. To nie tylko rozwój przemysłu, ale także złoty interes dla naszej gospodarki” – powiedział premier Donald Tusk.

Większa przepustowość

Euroterminal Sławków to jedyny terminal w Unii Europejskiej położony na końcu Linii Hutniczej Szerokotorowej (LHS), która łączy Ukrainę i Azję Centralną z Europą. Dzięki unikalnemu połączeniu torów o szerokim rozstawie (1520 mm) z europejską siecią normalnotorową (1435 mm), terminal eliminuje konieczność przeładunku towarów na granicy. Tym samym skraca czas transportu i obniża jego koszty. Obecnie terminal obsługuje 285 tys. TEU rocznie, a po rozbudowie jego zdolności przeładunkowe wzrosną prawie dwukrotnie – do 530 tys. TEU.

Logistyka to obecnie kluczowy element rozwoju gospodarczego. Jako Agencja Rozwoju Przemysłu realizujemy strategiczną inwestycję – największy suchy port w Polsce, który stanie się istotnym ogniwem w europejskiej sieci transportowej. Rozpoczęliśmy już drugi etap rozbudowy Euroterminala, a cały projekt, szacowany na ponad miliard euro, obejmie kolejne fazy inwestycyjne. Ta nowoczesna infrastruktura logistyczna będzie kołem napędowym nie tylko dla gospodarki regionu, ale i całej Polski. Co istotne, projekt wpisuje się także w proces odbudowy Ukrainy, będąc najdalej wysuniętym węzłem szerokotorowym w Europie. Dysponujemy 20 hektarami terenu pod rozwój, z perspektywą kolejnych 50 hektarów, co umożliwi dalszą ekspansję. Jesteśmy gotowi, by zrealizować to przedsięwzięcie, które wzmocni pozycję Polski jako kluczowego hubu logistycznego w Europie Środkowo-Wschodniej – powiedział Wojciech Balczun, Prezes ARP S.A.

Lista zadań

W ramach pierwszego etapu inwestycji Euroterminal zaplanował m.in. budowę drugiego terminala intermodalnego z siedmioma nowymi torami. To znacząco zwiększy przepustowość obiektu. Ponadto projekt przewiduje instalację nowoczesnych urządzeń przeładunkowych, które umożliwią obsługę kontenerów intermodalnych. W ten sposób przyspieszy transport towarów z Ukrainy i Azji do Europy.

Finansowanie projektu zapewnią środki ARP – 108 mln zł, które agencja pozyska z Funduszu Inwestycji Kapitałowych. Drugim źródłem pieniędzy będzie dotacja z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) – 73 mln zł.

Infrastruktura jest krwiobiegiem polskiej gospodarki, dlatego rozbudowa terminala w Sławkowie to są najlepiej wydane pieniądze z punktu widzenia polskiej logistyki i polskiego transportu, który jest nowoczesny i jest kluczowy z punktu widzenia procesów przeładunkowych w całej Europie. To tutaj znajduje się serce europejskiej logistyki i zwiększając przepustowość tego terminala, inwestując potężne pieniądze, zapewniamy sobie kluczową rolę, jeżeli chodzi o przeładunki różnego rodzaju towarów w całejEuropy – stwierdził minister infrastruktury, Dariusz Klimczak.

Nowe możliwości dla gospodarki

Rozbudowa terminala przyniesie wymierne korzyści dla regionu i kraju:

  • nowe miejsca pracy w Zagłębiu Dąbrowskim, w tym dla pracowników przechodzących z sektora górniczego;
  • wzrost znaczenia gospodarczego Polski jako hubu logistycznego na styku wschodu i zachodu;
  • wzmocnienie współpracy z Ukrainą poprzez obsługę transportu towarów niezbędnych dla odbudowy kraju, w tym materiałów budowlanych, surowców energetycznych i żywności.

Cieszę się z tej inwestycji, ponieważ to nowy etap dla Śląska – projekt, który nie jest związany z tradycyjnym sektorem węglowym, lecz wpisuje się w dynamicznie rozwijającą się logistykę, stanowiącą dziś siłę napędową gospodarki. Ważne jest również, że lokalni przedsiębiorcy – zarówno mali, jak i średni – zyskają szansę rozwoju dzięki tej inicjatywie, współpracując w nowych, sprzyjających warunkach – podsumowała minister przemysłu Marzena Czarnecka.

Szansa dla Sławkowa

Euroterminal Sławków specjalizujący się w przeładunku surowców energetycznych, towarów masowych i kontenerów intermodalnych. Współpracuje z portami w Gdańsku i Gdyni, umożliwiając efektywny transport morsko-kolejowy.

Podpisana dzisiaj umowa umożliwi nam realizację ambitnego planu inwestycyjnego.  Budowa terminala kontenerowego nr 2 jest pierwszym etapem większego planu rozwoju  spółki, którego celem jest przekształcenie Euroterminala Sławków w największy Hub logistyczny w tej części Europy. Dlatego też  projekt nasz jest ważny nie tylko dla naszej spółki  i  nie tylko dla  naszego regionu – ocenił Jakub Styczeń, prezes Euroterminala Sławków.

Obiekt jest także znakomicie skomunikowany z najważniejszymi liniami kolejowymi i drogami, na przecięciu szlaków handlowych północ-południe i wschód- zachód.

Głównym udziałowcem Euroterminala Sławków jest Grupa CZH S.A. (80%), która z kolei wchodzi w skład Grupy ARP. Pozostali udziałowcy terminala to PKP Cargo oraz PKP LHS. Obecnie PKP Cargo prowadzi rozmowy z ARP na temat sprzedaży swoich udziałów w Euroterminalu Sławków.

Podobne artykuły